SONGDALEN: — Kristiansand er strategisk viktig for oss på grunn av ferjerutene. Vi tror det kommer motorvei gjennom Danmark helt opp til Hirtshals, og på litt sikt tror vi på motorvei fra Stavanger til Oslo. Vi må være der trafikken går.Det sier Steen Thompsen, nordeuropeisk direktør for forhandlerutvikling i lastebilkonsernet IVECO. Til daglig har han kontor i København, men har tatt turen opp til Mjåvann Industriområde i Songdalen hvor IVECO er i ferd med å etablere sin tredje selveide filial i Norge. Fra de samme lokalene har det vært solgt IVECO i flere år allerede, men Maskin- og Autoservice Sør AS legger ned virksomheten fra slutten av måneden. Bransjen er preget av tunge kapitalkostnader og pressede marginer.- Vi overtar lokalene og ruster kraftig opp. Kapasiteten dobles og fire millioner kroner skal legges ned innen 1. oktober. Slik lokalene er nå, kan vi ikke være bekjent av dem, sier Steen Thompsen og forteller at det er ansatt flere nye medarbeidere, blant annet to verksmestere som han ubeskjedent omtaler som de beste i distriktet. Sju mann blir det totalt fra sensommeren.- Lastebiler blir stadig bedre og stadig mer like. Forskjellen som kommer til å avgjøre konkurransen, er 24 timers service 365 dager i året. Derfor er også Mjåvann bra for oss - hovedveien går rett forbi her, fremholder Thompsen.Han sammenlikner IVECOs posisjon i Sør-Europa med den Volvo og Scania har i Skandinavia.- Europeiseringen bare fortsetter. Ambisjonene for Nord-Europa er store, sier dansken.IVECO har utspring i det italienske FIAT-konsernet, men er nå blitt et europeisk selskap etter blant annet å ha kjøpt opp Ford Trucks i England og lastebilprodusenten Pegaso i Spania. Produksjonen foregår hovedsakelig i Spania, Italia og Frankrike og omfatter nyttekjøretøyer fra 3,2 tonn til «de største beistene på over 70 tonn», som selger Sigbjørn Ougland uttrykker det. «Beistene» er både store trailere og anleggsbiler.