MANDAL: I august neste år skal verftet levere en 37,6 meter lang fiskebåttråler til en verdi av 60 millioner kroner. Kjøperen er det svenske partsrederiet Martina, som har base på Rørø utenfor Gøteborg.Fisketråleren skal bygges ved et utrustning. Tegnearbeidet er allerede i full gang, og sendes nå til klassing hos Veritas. Skjæring av platene til skroget ventes å starte i månedsskiftet september oktober. I februar slepes fartøyet til Mandal, og når arbeidet med utrustningen er på topp vil rundt 50 mann være i jobb på tråleren. I dag er det 20 ansatte ved verftet på Malmø, men Båtservice-gruppen kan hente inn flere arbeidsfolk fra verftet på Vestnes og fra utleiefirmaet Båtservice Contracting.Adm.dir. Bjørn W. Fjellhaugen og resten av Båtservice-gruppen har fått de aller beste skussmål av svenske kjøpere. Ikke mindre enn fem hurtiggående fartøyer har havnet i Sverige de siste fire-fem årene. Den svenske fiskebåtrederen tittet og lyttet nærmest bare på referansene før han var sikker på at Båtservice skulle bygge fartøyet.— Dette er svært gledelig. Selv om vi har solide referanser å vise til, har vi den senere tid jobbet ganske hardt mot dette markedet. Nå lyktes vi, smilte Fjellhaugen.I fjor ble fiskefartøyet M/S «Nesejenta» sjøsatt som den første fiskebåten fra verftet på mange år. «Nesejenta» og den svenske tråleren kan bare være begynnelsen på et nytt «fiskeeventyr» ved verftet i Mandal. Ifølge Fjellhaugen arbeides det aktivt mot det norske fiskebåtmarkedet.Det svenske fartøyet er en kombinert snurper og tråler, basert på fiske etter sild, makrell og brisling. Skroget skal bygges i stål, mens styrehus, mast og luker lages av aluminium. Lastekapasiteten er beregnet til 480 kubikkmeter, og skal i likhet med alle moderne fartøyer utrustes med RSW-anlegg. Det vil si et system der sjøvann sirkulerer i lasterommet for å holde fisken kald og fersk. Fartøyet skal også utrustes med hydrauliske fiskepumper som tar fangsten fra not eller trål til lasterom. Vakuumpumper for å losse fangsten skal også installeres.- Fysisk sett kunne vi ha bygd hele fartøyet her i Mandal, men det blir vanskelig all den tid vi ikke har en overbygd bedding. Vi er for avhengig av klimaet i forhold til konkurrentene våre, samtidig som vi har en økonomisk gevinst i å sette bort hovedarbeidet til et polsk verft, sier salgssjef Kjell T. Lorentsen til Fædrelandsvennen.I juni i år undertegnet Båtservice en kontrakt for bygging av en 40 meter lang katamaran til et rederi i Hellas. Denne kontrakten har en verdi på 44 millioner kroner.