KRISTIANSAND: — Et trykkeoppdrag som før tok tre timer inklusive klargjøring og etterarbeid, gjør vi nå ferdig på 10 minutter. Og nesten alle skal ha fire farver. Før var det bare de aller mest betalingsdyktige som kunne tillate seg det, sier Roald Bjorvand.Den grafiske design- og trykkeribedriften som bærer hans eget og kompanjong Sverre Skarpoddes navn, fyller 30 år i oktober. De to som startet sammen, er blitt til 15 ansatte. Nå er det brukt 3,5 millioner kroner på den nye Heidelberg-maskinen som gjør alt så mye raskere, og som har bidratt til at farvebruk er blitt prismessig overkommelig for de fleste.Hurtigheten øker også kapasiteten. Tiden kan brukes til trykking, ikke til for- og etterarbeid som rengjøring av ruller med kluter. Slikt fikser maskinen, kjapt.- Vi bruker Mac'er i det forberedende arbeidet. Trykkemaskinen er i stand til å kommunisere direkte med Mac'ene, men vår egen kompetanse er ikke god nok enda, så vi må oppgradere oss før vi blir i stand til å utnytte den delen av teknikken. Faktisk er det ingen i Norge som klarer det enda, sier Bjorvand.Når han snakker om firmaet med glød, legger han stor vekt på designbiten. Faktisk er den så viktig at Bjorvand & Skarpodde er en reell konkurrent for reklamebyråene. Bjorvand legger vekt på at kunden skal kunne komme til dem tidlig i idéstadiet og få hjelp helt fram til den ferdige trykksaken. Design og alt teknisk gjøres på huset, mens tekstforfattertjenester kjøpes inn.- Sørlandet har tradisjonelt ikke ligget særlig langt framme teknisk i vår bransje. Resultatet har vært hard konkurranse fra bedrifter i Stavanger og Oslo. Nå satser vi offensivt igjen, sier Roald Bjorvand, som også er formann i NHO-avleggeren Grafiske Bedrifter Sørlandet.Rekruttering

Det er like mye organisasjonsmannen som trykkerieieren som snakker om rekruttering.- Her på huset tar vi inn to lærlinger til høsten. En skal bli grafisk trykker, en skal bli grafiker, det som hette typograf tidligere. Behovet er stort, hele bransjen har vært altfor dårlig til å opprettholde rekrutteringen de siste 20 årene. Plutselig er vi midt i 50-årene hele gjengen! sier Roald Bjorvand.