Minejaktfartøyet vil bli reparert i byen Vigo i Spania, der det måtte søke nødhavn tirsdag kveld.I går var tekniske eksperter fra Sjøforsvarets Forsyningskommando i Bergen, og en ingeniør fra Kværner Mandal var på plass for å inspisere skadene.Ifølge deres rapport, gjengitt i en pressemelding fra Sjøforsvaret, har fartøyet skader på styrbord side akterut. «Karmøy» har skader både over og under vannlinjen. Det skadede området skal være 13 ganger tre meter og varierer fra mindre skader som løst ytterlaminat til mindre områder der også kjernematerialet er borte.— Rapporten er en foreløpig vurdering av skadeomfanget. Innen det er foretatt en grundigere undersøkelse, kan vi ikke si noe mer om skadeomfanget. Først når «Karmøy» er tatt opp av vannet, vet vi litt mer om hvor alvorlig dette eventuelt er, sier pressetalskvinne Kristin Arntzen Andersen i Sjøforsvarets Forsyningskommando.I pressemeldingen fra Sjøforsvaret heter det også at «skaden synes å ha startet med et laminatbrudd som vi i dag ikke kjenner årsaken til. Videre skader er utviklet av sjøpåvirkning.»Skaden ble oppdaget i vannjet-rommet under en rutinemessig inspeksjon tirsdag ettermiddag, og ble så sikret av mannskapet.Etter at KNM «Karmøy» er blitt reparert ved det spanske verftet, vil det etter alt å dømme slutte seg til NATOs stående minefartøystyrke som planlagt. Fartøyet, som er av den såkalte Oksøy-klassen, har en besetning på 40 mann.Direktør Sigbjørn Ellingsen ved Kværner Mandal, som leverte fartøyet i 1995, gjør det klart at han ikke vet noe særlig mer om hva som er skjedd enn det som er kommet fram i pressemeldingen fra Sjøforsvaret.- Vi leverte skipet for fire år siden, og det er Forsvaret som eier og opererer det. Etter vår oppfatning må «Karmøy» ha vært borti noe som har forårsaket skaden. Da sier det seg selv at når man kjører i sjøen i 25 til 30 knop, vil vannet utvikle skaden, mener Ellingsen.- Hvordan opplever du, og Kværner Mandal, det som har skjedd?- Det er vanskelig å si. Dette fartøyet har fått så utrolig mye oppmerksomhet tidligere på grunn av konstruksjonen. Når fartøyet så kolliderer eller får skader, spør man seg med en gang om det er noe feil med konstruksjonen. Det er klart at en slik oppmerksomhet ikke er positiv, men inntil noe annet er fastslått, velger vi å tro at det er en klar årsak til dette.