KRISTIANSAND: 27 millioner kroner er rent ned i tapssluket hos det kristiansandsbaserte IT-selskapet Marinor Shipping & Offshore Systems AS de siste tre årene — 5,1 millioner kroner før skatt i fjor, 9,2 millioner i 1997 og 12,7 millioner i 1996.Det har gått hardt ut over egenkapitalen, som fikk et sårt tiltrengt påfyll med 19,5 millioner kroner i 1997 - særlig fra statlige SND, som dermed ble største eier med 21,4 prosent. Ved utgangen av 1998 var det imidlertid bare igjen 6,6 millioner kroner av aksjekapitalen, og alle fonds var brukt opp.Hadde selskapet fulgt tidligere regnskapspraksis også i 1998, ville det fremviste resultatet blitt tre millioner kroner svakere og aksjekapitalen tilsvarende mer redusert. For første gang begynte nemlig Marinor i fjor å føre deler av utviklingskostnadene som en verdi i regnskapet, i stedet for som en ren utgift. Den nye praksisen er ikke uvanlig, men den gir kraftig effekt på regnskapet det året omleggingen skjer.Nå skal det hentes inn tre til seks millioner kroner i ny aksjekapital igjen, fremgår det av styrets beretning for 1998.- Oppnåelse av det budsjetterte overskudd for 1998 er realistisk, skrev styret i beretningen for 1997. Blant underskriftene finner man blant andre formannen Reidar Kuvås, kristiansandsadvokaten Øystein Krabberød og administrerende direktør Karl E. Gabrielsen.Resultatet ble altså minus 5,1 millioner kroner - etter omlegging av regnskapspraksis.Shipping-IT

56 ansatte var det i Marinor-konsernet ved utgangen av 1998. Derav jobbet 41 i Norge, mot 56 et år før. 1. april i år var det tallet kommet helt ned i 32 og datterselskapet i Sverige ble avviklet i løpet av fjoråret. Mye av 1998-beretningen dreier seg da også om omstrukturering, rasjonalisering og kostnadstilpassing.I tillegg til hovedkontoret på Fagerholt industriområde i Kristiansand og et avdelingskontor i Oslo, har Marinor datterselskaper og ansatte i Dubai, Singapore og Holland.Marinor betegner seg selv som markedsledende innen IT-løsninger for shipping og offshore. Sist gang Fædrelandsvennen omtalte selskapet, var i februar da det hadde fått kontrakt på leveranse av vedlikeholdssystemet Rastwin til fem av skipene i DSND-flåten.