KVINESDAL: — Med denne kontrakten på 355 millioner kroner har vi en ordrereserve på 1,3 milliarder kroner. Den rekorden er vi virkelig stolt av, sier salgssjef Sigurd Fanuelsen ved Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk.Før fartøyet til Eidesvik Offshore skal leveres i juni 2007, skal fire andre båter forlate skipsverftet som nå har samlokalisert hele virksomheten i Kvinesdal på tidligere Kvina Verft. På det tidligere verftsområdet i Flekkefjord etableres det en kunnskapspark, der de første bedriftene allerede har flyttet inn.Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk har for tiden 150 egne ansatte. I tillegg er det til enhver tid en rekke leiearbeidere og ansatte hos underleverandører i sving på verftsområdet.- Det er nesten umulig å få tak i nok arbeidskraft. Vi støvsuger hele Listerregionen etter folk. På båten som nå er under bygging har vi blant annet fått hjelp fra folk fra Båtserservice i Mandal. Vi håper selvsagt at de omfattende veiutbyggingene i Listerregionen i årene fremover skal gjøre det noe enklere å rekruttere arbeidskraft, sier Fanuelsen.Subseafartøyet til Eidesvik Offshore blir 3500 dødvekt tonn stort, 95 meter langt og får en lugarkapasitet til 60 personer. 75 prosent av skroget vil bli bygd i Polen, der arbeidet vil starte ved påsketider 2006.Skipet vil bli utstyrt med en stor kran som vil kunne håndtere undervannsmoduler gjennom et hull midt i skroget (moonpool). Det blir også en hangar for miniubåt om bord.- Båten konstrueres for å kunne operere i kalde farvann, og får blant annet et varmeanlegg for å unngå overising. Fartøyet får ellers dobbelt skrog og utstyres med store katalysatorer for å kunne innfri alle fremtidens miljøkrav, sier Sigurd Fanuelsen.Eidesvik Offshore opplyser i en pressemelding at båten vil føre norsk flagg og sysselsette 30 sjøfolk fordelt på to skift. I tillegg vil oppdragsgiver bemanne skipet med opptil 45 personer på hvert skift.torbjorn.witzoe@fvn.no