MANDAL: — Vi vet ikke nøyaktig hvor rasfarlig dette fjellet er, men vi blir nødt til å gjøre noe fordi det er vurdert som usikkert, sier distriktssjef Johan Mjåland i Statens Vegvesen i Vest-Agder.Skjekkefjellet ligger ved E 39 i vestenden av Skogsfjorden, drøye tre kilometer vest for Mandal. Statens vegvesen har nå engasjert et firma for å foreta boringer som gjør det mulig å analysere bunnforholdene i Skogsfjorden. Vurderer fylling i fjorden

— Hva vi konkret vil gjøre er foreløpig helt i det blå, men vi vil vurdere om vi skal legge E 39 ut på en fylling i fjorden inne i denne bukta, slik at et eventuelt ras fra Skjekkefjellet kan gå på innsiden av veien, forklarer Johan Mjåland. Grunnboringen vil trolig pågå i et par uker, og dermed kan veimyndighetene fastslå hvor mye masse som trengs for å fylle ut en ny vei i fjorden. - Det bores helt til bunns for å finne ut hvor vi finner fast fjell, sier distriktssjefen.Hvor store kostnadene blir med å legge veien ut i fjorden er foreløpig usikkert. Derimot er de fire første millionene på plass i planperioden som går fra 2006 til 2009.Pengene er satt av i 2008, og vi håper å være i gang med dette prosjektet en gang rundt dette årstallet, sier Mjåland. Dette er ikke første gang veimyndighetene frykter ras fra Skjekkefjellet. Det har vært foretatt sikringsarbeider og sprengninger i fjellet flere ganger. Rassikret i 1992

I 1992 løsnet en steinblokk på flere tonn fra den stupbratte fjellsiden. Den gang ble det like etterpå foretatt omfattende sikringsarbeider, samtidig som rasfarlige steinblokker ble sprengt ned med dynamittsalver. Daværende oppsynsmann Odd Hjemlestad uttalte til Fædrelandsvennen i 1992 at han var glad for at det rasfarlige fjellet endelig ble grundig sikret.- Vi tar ingen sjanser på at det skal ramle ned mer stein, og gjør derfor jobben grundig nå, uttalte Hjelmestad. 13 år senere vurderes likevel fjellet som usikkert med hensyn til ras, og derfor tar ikke veimyndighetene noen sjanser.roar.greipsland@fedrelandsvennen.no