KRISTIANSAND: — Jeg synes det er ufattelig at ett selskap får beholde en slik monopolstilling. Alt tyder på at bussdriften kan drives mye billigere enn i dag, sier Venstres fylkestingsrepresentant Dag Vige.- Presser vi prisene kan vi frigjøre millioner som enten kan gå til billigere billetter eller til bedre busstilbud, sier Vige, som nå krever redegjørelse i fylkestinget.I fylkeskommunen har det vakt oppsikt at samferdselssjef Kjell Abildsnes i fjor høst valgte å inngå en ny kontrakt med T.K. Brøvig Invest AS og datterselskapene om fortsatt busskjøring i Vest-Agder helt fram til 2010. Kontrakten, som blant annet omhandler all busskjøring i storbyen Kristiansand, har en samlet bruttoverdi på flerfoldige hundre millioner kroner. - Du spør hvorfor anbudsreglene ikke ble brukt. Jeg ønsker ikke å kommentere saken, fordi vi har en intern strid gående om nettopp det, sier innkjøpssjef i Vest-Agder fylkeskommune, Knut Otto Pedersen.Innkjøpsavdelingen mener at bussdriften skulle vært på anbud, mens Abildsnes, som har styrt bussektoren i 20 år, sto på sitt og brukte de gamle konsesjonsreglene. Ekstreme marginer

T.K Brøvig-konsernet har hatt enerett på bussnettet i og rundt Kristiansand siden midten av 80-tallet og driver med ekstremt gode økonomiske marginer. Selskapet oppnådde 47 millioner i driftsresultat i fjor. Omsetningen var på 224 millioner kroner. Lokal busskjøring er hovedgeskjeften, men selskapet tjener også penger på eiendom og eierandeler i busselskaper andre steder i landet. I 2003 var driftsresultatet 40 millioner kroner, i 2002, 33,7 millioner kroner. Bortsett fra et lite avgrenset anbud på regionrutene rundt Kristiansand i 1998, har aldri busselskapene under T.K Brøvig-paraplyen trengt å konkurrere med andre. T.K Brøvig reduserte prisene øyeblikkelig med 10 prosent for å vinne anbudet.- Den historien burde jo få noen til å tenke. Nye anbud kunne kanskje ført til nye prisreduksjoner, sier Vige. - Best uten anbud

Samferdselssjef Kjell Abildsnes mener det ikke er noen fordel for byens busspassasjerer hvis det blir åpnet for anbud i bussektoren.- Truslene om anbud virker ofte bedre enn anbud. T.K Brøvig har gjennom år arbeidet seg opp til å bli et meget dyktig busselskap lokalt. Blant annet har de landets mest moderne busspark, sier han, og legger til at veiprosjektene rundt byen nesten umuliggjør anbud.- Det er ikke lett å levere anbud på en bussrute ingen vet hvor skal gå fordi veiene bygges om, sier han.Abildsnes mener Brøvig-konsernet ikke hadde kunnet investere i kvalitet hvis ikke selskapet hadde fått langsiktige kvalitetskontrakter med det offentlige.- Vi sammenliknet selvsagt priser da vi forhandlet i fjor. Men vi finner altså ut at T.K. Brøvig er billig og veldrevent. Det var ikke noen grunn til å bruke anbud, sier Abildsnes.- Hvorfor orienteres ikke politikerne om kontraktene?- Fylkestinget har sagt at vi skal inngå kontrakter med busselskaper til lavest mulig pris. Hvordan vi oppnår det, er delegert til administrasjonen, svarer Abildsnes.