LILLesand: — Jeg kommer nok ikke til å drive «Øya» neste sommer. Båten har vært til salgs siden i fjor høst, og er det fortsatt, sier eier Tore Bjørlykke.Han kjøpte «Øya» i 1998, og fortsatte tradisjonen med å seile i rute mellom Lillesand og Kristiansand om sommeren. - Båten er en del av byens historie, og det er trist om den forvinner. Selve driften går i balanse, men det blir for mye arbeid da jeg har byggmesterfirma og båtopplag i tillegg. De siste årene har jeg drevet «Øya» mest for å ha den her, forteller Bjørlykke.Han mener folk i Lillesand må våkne dersom de ønsker å beholde båten.- Politikerne bør tenke seg om og komme på banen hvis de ikke vil miste «Øya», sier Bjørlykke. Så langt har ingen av de som har vært interessert i å kjøpe båten, kunnet tenke seg rutedrift. - Det er fryktelig trist hvis «Øya» forsvinner. Den er en av de mest etterspurte attraksjonene på turistkontoret om sommeren, og mange tar båten helt til Kristiansand. «Øya»-ruten er avmerket på Nasjonal Sykkelrute nr.1, og vi merker økende pågang av sykkelturister, forteller Johan Jørgen Fossli, turistsjef i Lillesand. Han er bekymret for at tilbudet skal gå tapt.- Jeg håper noen andre vil overta ruten, sier Fossli. Terje Ludvigsen i «Brekkestø charter» tilbyr også sightseeingturer i skjærgården i Lillesand, men har ingen planer om å seile mellom de to sørlandsbyene.- Vi har vår egen tur i Blindleia, og føler denne dekker store deler av turistenes behov. Vi har uansett ikke kapasitet til å kjøre begge rutene, så vi ønsker å holde på den vi har innarbeidet over flere år. Det er heller ikke aktuelt å kjøpe «Øya», sier Terje Ludvigsen .Båtens forrige eier var «Øyas venner», men foreningen ble oppløst etter salget. Tidligere leder, Kai Aas-Hansen, synes det er synd om båten blir solgt ut av distriktet.- «Øya» hører hjemme i områdene Lillesand, Blindleia og Kristiansand. Jeg håper den blir her, og at de som kjøper den vil drive i samme ånd som «Øyas venner» og deretter Bjørlykke har gjort, sier han.