Listen er laget i samarbeid med Statens vegvesen og politidistriktene, og er sendt til Politidirektoratet, som vil innarbeide veistrekningene i en Nasjonal handlingsplan for trafikksikkerhet i perioden 2006-2015, og i Strategiplan for politiets trafikktjeneste 2004-2007. 100 veistrekninger

Sist en slik prioritering ble laget, var det 70 veistrekninger på listen. Nå ønsket direktoratet 100 navn, sier Larsen.

Listen inneholder veistrekninger innen de 11 politidistriktene, som også danner Utrykningspolitiets distrikter.

Distriktene har meldt inn fra tre til hele 19 veistrekninger. Veiene er ikke prioritert, og plasseringen på listen sier ingen ting om hvor farlig de er, understreker Larsen.

Færre ulykker

– De er selvsagt med av hensyn til ulykkessituasjonen, men like viktig er at strekninger med spesielt behov for politiets tilstedeværelse er tatt med. En utfordring fremover blir blant annet å utarbeide gode metoder som kan brukes til å måle effekten av kontrollvirksomhet på de prioriterte strekningene, sier Larsen.

Han trekker som eksempel fram en del av E18 gjennom Vestfold. Denne strekningen var tidligere meget ulykkesbelastet, blant annet rundt Holmestrand.

Nå er veien lagt om, i stor grad utbygd med to kjørefelt i hver retning. Antallet ulykker har gått drastisk ned, men likevel er dette en veistrekning som politiet vil følge med årvåkent blikk.