KRISTIANSAND: — Etter en tøff start, har vi stigende tro på denne satsingen igjen, sier administrerende direktør i Fædrelandsvennen Lars Erik Torjussen.

Fædrelandsvennen har brukt i overkant av 20 millioner kroner på Kanal 24 så langt.

I tillegg kommer garantiansvar på 8,4 millioner kroner.

I dag, torsdag, sa styret i Sørlandets største mediebedrift ja til å satse nye millioner.

De andre tre eierne, TV2, Adresseavisen og Agderposten går også inn mer med penger, samlet 14 millioner kroner.

Kanal 24 har hatt en uvanlig tung og vanskelig start, siden den kom på lufta 1. januar 2004. Flere ganger har eierne måttet åpne lommeboka for å sikre videre drift.

— Hvis du hadde visst det du vet da Fædrelandsvennen ble med på radiosatsingen i 2002, hadde du satset da, Torjussen?

— Et hypotetisk spørsmål, som jeg ikke er i stand til å svare godt på. Vi er med videre fordi vi har tro på dette prosjektet, ikke minst i forhold til de strukturelle endringer som muligens kommer.

Torjussen tenker da på at Kanal 24 kan bli kjøpt opp eller innlemmet i andre mediebedrifter.

Ut i andre enden kan komme en radiokanal med større mulighet til lytterøkning og pengetjening.

Aftenposten trykket torsdag lekkasjer fra styredokumenter i Kanal 24 som viser at eierne gjør konkrete vurderinger om å innlemme kanalen i TV2 eller å danne et nytt radioselskap sammen med P4. Kanal 24 verdsetter til 349 millioner hvis den slås sammen med P4, mens den skal være 187 millioner mindre verd i en konstellasjon med TV2. Fædrelandsvennen, Adresseavisen og Agderposten kan tjene 50 millioner mer på å gå til P4, enn å gå til TV2. TV2 er hovedaksjonær i Kanal 24 og eier 49 prosent av aksjene. Eierne avviser at det er turbulens mellom TV2 og de tre eieravisene.