BIRKENES: — Dersom kommunen har råd til det, vil det være optimalt å bygge en ny mellomtrinnskole ved Valtjønn. Det vil gi oversiktlige skolemiljøer og lette ombyggingen på Birkeland skole betraktelig, skriver oppvekstsjefen i Birkenes, Svein Erik Forfang, når saken nå skal behandles i oppvekst- og kulturutvalget. Avgjørelsen faller i juni.Forfang er imidlertid bekymret med tanke på driftsutgiftene:- Økte driftskostnader vil være utfordringen med en slik skole. Hvor skal en ta minst 1,2 millioner fra? Det er ikke rom for en slik økning innenfor oppvekstsektorens budsjett uten at en raserer andre deler av virksomheten, for eksempel legger ned Herefoss skole, voksenopplæringen eller kulturkontoret, skriver han.Skolene må uansett bygges ut til tre parallellklasser på hvert alderstrinn. Ett alternativ kan være å la barneskolen bli ungdomsskole og omvendt. Utbyggingen vil bli størst på barnetrinnet, og det er enklere å bygge ut på Valstrand enn på dagens barneskole.Summene er uansett store. Bygging av en ny mellomtrinnskole ved Valtjønn er kostnadsregnet til 36 millioner, mens renovering og ombygging på Birkeland og Valstrand kommer på henholdsvis 10 og 26 millioner. Bygger man ikke ny mellomtrinnskole, er ombygging og påbygging av barneskolen beregnet til 30 eller 36 millioner - det opereres med to alternativer - mens prislappen for Valstrand er rundt 26 millioner. En bytting av lokaler for barne- og ungdomsskolen er ikke blitt kostnadsberegnet.Det har blitt arrangert to temamøter om skoleutbyggingen. Og signalene har vært klare på at barneskolen alt er for stor og at det må bygges en ny mellomtrinnskole for 5. til 7. klasse. Lederen for samarbeidsutvalget på Valstrand pekte på at luftkvaliteten på skolen er for dårlig og at en må komme i gang med utbedringer. Flere mente at skolegården rundt barneskolen er for liten og har for lite utstyr.Begge skolene står foran store ombygginger der man vil bort fra «korridorskolene» og heller utvikle læringsarealer med egne innganger, garderober og toalett. Romløsningene må være fleksible, og det er viktig at lærernes arbeidsplasser er nær elevenes, slik at de kan rettledes.