OSLO: — Dersom dagens ordning blir borte om to år, og ingen god erstatning som gir oss likeverdige konkurransevilkår legges fram, må vi gjøre noe. Da kan vi ikke utvikle oss fra et norsk ståsted.Det sier informasjonsdirektør Helge Otto Mathisen i Color Line til Fædrelandsvennen.I rederiet Fjord Line tenkes det i samme baner:- Vi har et styrevedtak på å flagge ut hvis vi ikke kan få likeverdige konkurransevilkår. Blir innstillingen fra Stortingets næringskomité vedtatt, finner vi et annet flagg, sier informasjonsdirektør Atle Kvamme.Norges Rederiforbund er også skuffet over dette, men fornøyd med signalene når det gjelder rederibeskatningen. Regjeringen får flertall for forslaget i skipsfartsmeldingen om at nettolønn skal forbeholdes offisersnivå når saken behandles i Stortinget neste uke.- Dette betyr en dramatisk forverring av rammevilkårene sammenlignet med den ordningen konkurrentene i Sverige og Danmark har. Vi har grunn til å frykte både utflagging og tap av mange norske arbeidsplasser, sier lederen for Stortingets næringskomité, Olav Akselsen (Ap).- Over 3.000 ansatte på norske ferjer og kystfartøy kastes over bord, sier Fremskrittspartiets næringspolitiske talsmann, Øystein Hedstrøm, til NTB.Næringskomiteen avga torsdag kveld innstilling om rammevilkårene for norsk skipsfart. Både Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet mener regjeringen på ingen måte har oppnådd det brede skipsfartspolitiske forliket som rederinæringen ønsket seg.- Regjeringen skaper kaos. Dette føyer seg inn i en rekke av saker der regjeringen ikke klarer å skape flertall for stabile rammevilkår for næringslivet, sier Akselsen til NTB.Regjeringspartiene mener på sin side at de nå får støtte til en offensiv skipsfartspolitikk.- Dette sikrer norsk maritim kompetanse og gode konkurransevilkår for norsk maritim næring, selv om vi er skuffet over at Ap og Frp valgte å prioritere «danskebåtene» framfor en kompetansemodell for hele næringen, sier Høyres næringspolitiske talsmann Ivar Kristiansen. Kompetansemodell

Nettolønnsordningen for sjøfolk har vært en stadig tilbakevendende debatt. Ordningen innebærer at arbeidstakerne får sin nettolønn, mens rederiene slipper å betale skatt for dem.Regjeringen får nå flertall for at ordningen fra 2006 erstattes med en såkalt kompetansemodell. Det betyr at det gis nettolønn til sertifikatpliktige stillinger i Norsk skipsregister (NOR) og i Norsk internasjonalt skipsregister (NIS) for de fartøysgrupper som i dag omfattes av ordningen. Opplæringsstillinger omfattes også av ordningen.I tillegg vil alle sjøfolk i offshoreflåten i NOR være omfattet av en nettolønnsordning. Gode signaler

Rederiforbundets direktør, Marianne Lie, mener innstillingen gir positive signaler om en bred politisk enighet om rederibeskatningen.- Den brede politiske enigheten som kommer fram i komiteens innstilling borger for at skipsfartsnæringen nå får den stabiliteten i rammevilkår som vi lenge har etterlyst, sier Lie.Den konkrete utformingen av rederibeskatningen vil først komme i forbindelse med statsbudsjettet for 2005, men Lie sier til NTB at signalene som nå kommer lover godt, blant annet at det er enighet om å harmonisere det norske tonnasjesystemet med EU.