KRISTIANSAND: — Så vidt jeg kjenner til står det ingenting i forskriftene om at det skal være synlig for kundene. Det skal bare være tilgjengelig i bilene. Og alle bilene har en oversikt liggende, sier leder i Taxi Sør, Jan Aage Sletten. Ikke oversikt

Men der tar Sletten feil. I konkurranseloven står det klart at prisinformasjonen skal være lett synlig for kundene. De skal ikke behøve å måtte spørre etter prisen.Taxi Sørs argeste konkurrent, Agder Taxi, har derimot påklistret en prisoversikt på dashbordet på passasjersiden.- Er det fordi dere er dyrere enn Agder Taxi at dere ikke har informasjonen lett synlig?- Overhodet ikke. Vi var ikke klar over at det var et problem, og vi er faktisk billigere enn Agder Taxi, sier Sletten.- Jeg er ikke overrasket. Dette er et problem over hele Norge, sier rådgiver i Konkurransetilsynet Bjørn Greaker.- Det er viktig for kundene at prisinformasjonen er lett tilgjengelig slik at de kan gjøre seg opp en formening om hvilket taxiselskap som er billigst. Sånn må det være for at konkurransen skal kunne fungere, sier Greaker. Lover forbedring

Det er Konkurransetilsynet som er ansvarlig for å etterprøve om konkurranseloven overholdes, og flere av taxiselskapene i Norges største byer har allerede blitt utsatt for kontroller.- Det er ikke usannsynlig at vi kommer til Kristiansand i løpet av kort tid, sier Greaker.Men hvis leder Jan Åge Sletten i Taxi Sør holder ord, blir en slik kontroll unødvendig.- Jeg skal straks se til at vi får trykket opp slik informasjon, og det vil være ute i bilene i løpet av noen dager, lover taxi-sjefen.morten.eng@fedrelandsvennen.no