KRISTIANSAND: — Nå heter flyplassen Kristiansand Lufthavn, sa administrerende direktør Randi Flesland i Avinor da hun deltok på et flymøte i Kristiansand for en måned siden.- Det gjør den ikke. Flyplassen heter Kristiansand lufthavn, Kjevik, som før, sier informasjonsdirektør Robert Haast i Luftfartstilsynet til Fædrelandsvennen.Han legger til:- Vi registrerer at Avinor handler i strid med internasjonale regler og nasjonale forskrifter ved å endre navn på norske flyplasser.Kommunikasjonsdirektør Ove Narvesen sier at Avinor likevel vil skilte om norske flyplasser med nærmeste bynavn og Lufthavn med stor L.- Vi må likevel skilte om fra Luftfartsverket til Avinor. Da markerer vi navneendringen med det samme, sier Narvesen, som på direkte spørsmål svarer at omskiltingen koster 15 millioner kroner.På nevnte flymøte i Kristiansand meddelte Randi Flesland at Avinor skal spare penger:- Vi snakker om en innsparing på 400 millioner kroner i løpet av de nærmeste to årene, fortalte hun.Ove Narvesen sier at Avinor selvsagt kjenner til internasjonale regler.- Navnene i de offisielle registrene blir som de er. Vårt poeng er å endre profileringen og gjøre navnene enklere overfor publikum, ikke minst utlendinger. Doble stedsnavn på norske flyplasser virker forvirrende, mener Narvesen.- Noen kan tenkes å mene at selve navnestriden er forvirrende?- Det får så være. Som eier kan vi beslutte at flyplassen heter f. eks Kristiansand Lufthavn. Dersom Luftfartstilsynet skulle ha alvorlige innvendinger, får vi ta en ny runde med dem. Forenklingen er i alle fall noe publikum er tjent med på sikt, mener Ove Narvesen i Avinor.Og Luftfartstilsynet har alvorlige innvendinger:- Kjevik skal være med i det offisielle navnet på flyplassen ved Kristiansand.- Har Avinor gjort en tabbe i denne saken?- Det kan du svare på selv. Vi registrerer i alle fall at Avinor har handlet i strid med internasjonale regler, sier Robert Haast i Luftfartstilsynet.lars.hollerud@fedrelandsvennen.no