KRISTIANSAND: — Det kan stemme at den beregnede prisen folk får oppgitt på Internett avviker noe fra det de får oppgitt på strømregningen, bekrefter markedsdirektør i LOS Håkon Skavikmo.Han forteller at dette skyldes et teknisk problem i datasystemet til LOS.- Den datamaskinen som beregner prøveavregningen har av og til ikke vært helt med i svingende i sommer. Dette kan ha ført til at folk har fått oppgitt litt unøyaktige prøveavregninger, forklarer Skavikmo.En av strømkundene som Fædrelandsvennen har vært i kontakt med, fikk en regning omtrent 300 kroner høyere enn det han fikk beregnet på Internett.- Jeg kjenner ikke den konkrete saken, men 300 kroner i avvik er for mye, mener Skavikmo.Han tror at det kan ha vært ekstra store dataproblemer den dagen kunden var inne for å beregne strømprisen. Dette kan være grunnen til avviket. I dag ligger datamaskinen som beregner prøveavregningene utenfor hoveddatasystemet til Los. Men Skvikmo lover at problemet skal være løst innen første oktober. - Målet er da å ha prøveavregningene 100 prosent riktige. Vi vil innen den tid få et nytt system som regner ut strømregningen til folk, og dette systemet vil prøveavregningen bli integrert i, sier Skavikmo.Han trekker fram at det uansett er fakturaen som kommer i posten, som er den korrekte strømregningen, og er den folk skal forholde seg til. - Det står ganske uttrykkelig at prøveavregningen ikke er endelig, men at det er fakturaen som er den riktige regningen, forteller Skavikmo.