LINDESNES: I vedtaket fra gårsdagens møte ønsker Vest-Agder fylkeskommunes hovedutvalg for næring, samferdel og miljø å presisere at alle parter som omfattes av den planlagte bussmetroen må bidra konstruktivt for å få til en grei finansiering slik at fremdriftsplanen holder.Bussmetroen i Kristiansand er planlagt å stå ferdig til skolestart høsten 2003. Målet med bussmetroen er at det skal gå en buss hvert femte minutt langs en trasé mellom Rona i øst og Trekanten i vest. Det skal brukes 22 millioner kroner bare for å bygge holdestasjoner og endestasjoner langs ruta. Det skal også investeres ti millioner kroner i systemet «sanntid» der monitorer på bussholdeplassene viser hvor langt unna neste buss er.Gårsdagens vedtak innbefatter også at det skal gjennomføres drøftinger med Kristiansand kommune for å få til bussmetroprosjektet.Det var så godt som ingen debatt da samferdselspolitikerne i Vest-Agder drøftet saken på sitt møte i Lindesnes i går. De var mest opptatt av at det måtte være klare linjer for hvordan finansieringen skulle skje.Blant bidragsyterne er Statens vegvesen, fylkeskommunen og Kristiansand kommune. Bompenger vil også være med og finansiere pakken.— Her er det viktig at alle må være på banen tidlig for å få finansieringen konkret i orden slik at vi klarer å holde fremdriften, sa leder av hovedutvalget Terje Damman (H).Erik Müller (SV) var ikke fullt så opptatt av at bussmetroen måtte stå ferdig til skolestart i august neste år.- Det viktigste er at kvaliteten på tjenesten blir bra. I så måte synes jeg konseptet som viser de eksakte busstidene på en monitor på stoppene er svært bra, sa Müller.Margrethe Handeland (KrF) syntes i utgangspunktet det virket dyrt å bruke ti millioner kroner på «sanntid»-konseptet, men gikk likevel for forslaget.Bussmetrosaken skal til endelig fylkespolitisk behandling i fylkestinget i oktober. tom.arild.stole@fedrelandsvennen.no