— Vi vet ikke om det er noen sammenheng her. Politiet i Kristiansand avventer nå saken til de får en henvendelse fra britiske myndigheter. - Vi antar at de er asylsøkere, og dersom en person har søkt asyl i Norge og så reiser til et annet land, er vi forpliktet til å ta dem tilbake etter Dublinavtalen, sier Dahle. Han sier dette er transportørens ansvar, og som Fædrelandsvennen skrev i går, risikerer transportøren (her: DFDS) en bot på om lag 23.000 norske kroner per menneske fra myndighetene i England. - Vi i Norge har også hjemmel for å bøtelegge transportøren dersom folk kommer ulovlig til Norge, men vi har aldri gjort det til dags dato, sier Dahle. Kripos har fått opplysningene om de ti irakerne fra uoffisielt hold, og venter nå på nærmere beskjed fra britisk politi og britiske myndigheter. - De har reist med DFDS Seaways fra Kristiansand og vært blindpassasjerer om bord. Sannsynligvis har de brukt containere eller lastebilhengere, det er den mest vanlige framgangsmåten, sier Frank Arne Sandsund som er leder av utlendingsavdelingen i Kripos. - Hvem er disse irakerne?- Det vet vi ikke. Vi vet ikke om de har fått asyl, om de venter på svar eller om de har fått avslag. Det jeg har sagt er alt vi vet. Nå er ballen på britisk side, så vi venter på et utspill derfra. Vi har et godt samarbeid med politiet i England, sier Sandsund. Ledelsen i DFDS Seaways har sjekket med det norske og det engelske kontoret i tillegg til mannskapet om bord på skipet, og ingen har hørt om at mennesker blir smuglet fra Kristiansand til Newcastle.- Jeg er sikker på at det ikke er noen som har blitt smuglet med DFDS, men jeg vet at folk har blitt smuglet med Fjord Line, sier Peder Andersen, trafikksjef i DFDS. hilde.moi@fedrelandsvennen.no