SONGDALEN: — Kjempeflott å kunne sette fra meg bilen her, og kameratkjøre med onkel som bor i Songdalen resten av veien til Mandal. I tillegg til å spare bensinutgifter, blir det jo også mindre rushtrafikk og forurensing når flere parkerer bilen.Det sier Marius Alvær (21) fra Tveit. Han er lærling på Mandal Bilservice, og er veldig glad for å ha fått et greit sted å plassere bilen halvveis på den 55 kilometer lange arbeidsreisen.- Mange kommenterer den lange pendleavstanden, men dette er for ingenting å regne sammenlignet med det som er vanlig for eksempel på Østlandet, sier 21-åringen. Strategisk plassert

Det nye sykkel- og bilparkeringsanlegget på Rosseland like ved rundkjøringen på E 39, ligger strategisk til like ved bussholdeplassen inn til Kristiansand. Nå kan songdøler ta bilen eller sykkelen ned til Rosseland, og reise videre til jobb, møte eller fritidsaktivitet i Kristiansand, Søgne eller Mandal med buss.I går morges traff vi Agnete Kjellin fra Skjernøy i Mandal, da hun parkerte på Rosseland. - Jeg jobber i Kristiansand og kjører med en kollega det siste stykket. På denne måten kan vi dele på utgiftene, og samtidig spare miljøet for unødvendige utslipp, sier hun. Kjører 85 kilometer

Rita Andersen fra Flekkerøya jobber på Amersham Health i Lindesnes, og har hele 85 kilometer å reise til jobben. Hver morgen klokken seks parkerer hun bilen sin på Rosseland, for å kjøre sammen med kolleger resten av turen.- Vi er to fulle biler fra Kristiansand som jobber på Amersham, og det var fint å få et så greit sted å sette fra seg bilen på, sier hun.Thor Skjevrak i Songdalen kommune pleier selv å sette fra seg bilen ved Rosseland for så å ta bussen inn til byen. Han sparer da både utgifter til bensin, bom og parkering. Rushtrafikk og miljøhensyn er andre argumenter for å ikke ta bilen helt inn til byen. Setter ned billettprisen

Fra nyttår får pendlere som vil ta bussen fra Rosseland til Kristiansand en ekstra gulrot. Da settes nemlig prisen på en énveisbillett ned fra 33 til 23 kroner på akkurat denne strekningen.De nye sykkel- og bilparkeringsanleggene blir finansiert av midler fra Areal- og transportprosjektet for Kristiansandsregionen (ATP). I tillegg har EU bevilget til sammen én million kroner fra prosjektet «Urbal».Prosjektleder for ATP-prosjektet, Øystein Holvik, håper parkeringsanleggene - som for øvrig er helt gratis å bruke, vil få flere til å reise kollektivt eller kjøre flere sammen.torbjorn.witzoe.fedrelandsvennen.no