LILLESAND: — I kveld skulle vi vært i Sandemans portvinkjeller i Porto. Jeg tar et glass portvin som symbol på det vi ikke fikk oppleve. Og jeg skåler garantert ikke for norske flygeledere, sier reiseoperatør Torbjørn Ribe i Ribe Reiser i Lillesand.I 20 år har han drevet som turoperatør på si, men aldri har han opplevd maken til kaos som mandag. Kansellert

Ribe ledet 50 sørlendinger fra Odd Fellow-losjene i Aust- og Vest-Agder på flyet fra Kjevik til Gardermoen. Vel plassert i ventehallen på den nasjonale hovedflyplassen så de at det begynte å blinke på TV-skjermene. Fly etter fly ble kansellert. På grunn av den akutte sykdommen til flygelederne på Røyken.- Alle hadde betalt 9500 kroner hver. En tur til samlet verdi av 475.000 kroner gikk rett opp i røyk, forteller Ribe.Et forsøk på å reise via Stavanger og København dagen etter, mislyktes også. Det var umulig for gruppen på femti å finne fly til Danmark.- Vi endte opp med å leie buss hjem til Sørlandet. En knalldyr tur. Bussutleieren la ikke skjul på at han ville utnytte situasjonen og kreve overpris, forteller Ribe. Vil ordne opp

Vel hjemme i Lillesand forsøker Ribe å ordne opp for sine 50 turister. Åttedagers-turen til Lisboa og Porto ble ikke noe av. Derfor føler Ribe han må gjøre det som står i hans makt for å få alle pengene tilbake for kundene sine.- Jeg har ikke rygg til å bære dette selv. Flyselskapene vil gi oss tilbake billetten fra Oslo til Lisboa. Når det gjelder billetten fra Kjevik til Oslo så vegrer de seg. De sier vi brukte den. Men jeg har håp om at vi skal få ut de pengene, forteller Ribe.Dermed står det sørlandske reisefølget igjen med et reelt tap på i overkant av 250.000 kroner. - Avinor må betale

— De pengene synes jeg staten og Avinor bør betale. Det var Avinor som skapte kaoset. Så får heller statsselskapet kreve pengene tilbake fra flygelederne i etterkant hvis de vil, sier Ribe.Han arbeider også med forsikringsselskapene, men de svarer foreløpig at de ikke kan ta ansvar for slike uforutsette tilstander som akutt fellessykdom hos flygeledere.- Hvis ikke vi lykkes i å få inn de siste 250.000 kronene (hotell, sightseeing og mat i Portugal), kommer jeg til å sende regresskrav til Avinor, sier Ribe.Rettssak skal også vurderes hvis ikke vi når fram, selv om det er en risikosport for et lite reiseforetak som mitt, sier han. - Godt det var sørlendinger

For øvrig er Ribe glad for at han stort sett har sørlandske kunder.- Man skulle jo trodd at mine kunder var fra seg og sinte. Men sørlendinger er likanes folk, vi tar ikke på vei unødig. På bussturen hjem var faktisk stemningen veldig god. Helt imponerende, sier Ribe.- Hva synes du om norske flygeledere?- Det vil jeg helst ikke uttale meg om. Men jeg kan godt komme med en sammenligning:Når jeg kjører bussturer til Europa har jeg også liv mellom hendene. Men jeg kan ikke plutselig stoppe med Triumfbuen fordi jeg sitter og tenker på et personlig problem. Jeg må skyve mitt eget bort og sette kundene i sentrum til arbeidsøkten er over. Såpass til arbeidsmoral bør sannelig godt betalte flygeledere også greie, sier Torbjørn Ribe.Som kjent: Flygelederne ble kollektivt syke fordi de fikk beskjed om at kontrollstasjonen kanskje skal flyttes fra Røyken til Sola om fire år. - Må se på det

Kommunikasjonsdirektør i Avinor, Ove Narvesen, vil ikke si så mye om det varslede kravet fra Ribe Reiser ennå. - Vi får se på det når det kommer. Vi har fått varsel om liknende krav fra SAS Braathens, og våre jurister vil studere dette nøye, sier Narvesen.