KRISTIANSAND: Lovforslaget fra Fremskrittspartiet går ut på forsert tempo i utbyggingen av stamveien østover fra Kristiansand. E 6/E 18 bør ifølge Frp-representantene oppgraderes til motorvei klasse A innen 2010. Finansieringen skal skje over statsbudsjettet.Tanken er en vei med vekslende to og tre kjørefelt i hver retning og fartsgrenser på 100 og 120 kilometer i timen. Veien vil blant annet gi en kjøretid fra Kristiansand til Oslo på rundt tre timer. Nødvendig finansiering av prosjektet blir i innstillingen oppgitt til rundt 10 milliarder kroner. Også den er på plass i innstillingen som Stortinget skal stemme over, og trolig stemmer ned, når den kommer opp i kveld eller natt. Populisme

«Dette kan skje ved at anleggsarbeidet legges ut på internasjonalt anbud tilpasset også utenlandske entreprenørbedrifter. Finansieringen kan derfor skje utenfor det ordinære statsbudsjettet i og med at når det norske anleggsmarked er fullt opptatt med de ordinære vei— og anleggsutbygginger, så vil ikke kostnadene virke inflasjonsdrivende hvis arbeidet utføres av utenlandsk personell med utenlandske maskiner, med mer,» heter det i innstillingen.Forslaget får fylkesordfører i Vest-Agder Thore Westermoen (KrF) til å se rødt.- Jeg synes det dette her smaker av populisme og er litt irriterende. Helheten i planene synes overhodet ikke å være til stede hos representantene når de kommer med slike soloutspill, sier en litt oppgitt Westermoen til Fædrelandsvennen.Selv har han mer tro på en mer langsiktig strategi.- Selvsagt trengs det et krafttak på utbyggingen av stamvei. Agder har hatt en tendens til å bli hengende litt etter, men nå er det et godt samarbeid her nede som gir meg tro på vår gjennomslagskraft. Vi arbeider innenfor rammene av Nasjonal Transportplan og har tro på at dette er veien å gå. Store prosjekter trenger nøye utredning. Slik er det bare, sier Westermoen.Fylkesordførerens syn støttes av ordfører i Kristiansand Bjørg Wallevik.- Ingen tvil om at vi trenger kraftig forbedret vei. Særlig sett ut fra et kost/nytte-forhold. Dessverre mangler et forslag som dette realisme, sier Wallevik til Fædrelandsvennen. Nedprioritert

Aksjonsgruppen for Bedre stamvei på Sørlandet hilser naturlig nok initiativet velkommen.- Mandatet for Bedre stamvei på Sørlandet gjelder Agder-fylkene. Når det er sagt, vil vi selvsagt ikke motsette oss et slikt initiativ. Tvert imot. Med den trafikken som er, vil en firefelts motorvei ha den dimensjonen som trengs på utbygging av stamvei, sier Knut Dannevig i aksjonsgruppen Bedre stamvei på Sørlandet.Dannevig, som også representerer næringslivet på Sørlandet gjennom Sørlandets Teknologiforum, blir enda mer bastant når han tar på seg den hatten.- På vegne av næringslivet vil en slik stamvei gjøre underverker for rammebetingelsene. Det burde være en prioritert oppgave for Samferdselsdepartementet med fire felt helt fra Stavanger til Oslo. Utbyggingen av stamvei har til de grader vært nedprioritert de siste 10-15 årene, og det er ille, mener Dannevig. christian.stavik@fedrelandsvennen.no