KRISTIANSAND: Det kommer fram i en leseprøve som er gjennomført for samtlige andreklassinger i Kristiansand. Undersøkelsen viser at elevene leser langt bedre nå enn de gjorde for to år siden.Ikke bare er det færre som kommer under det skolene har satt som en «kritisk grense». Det er også flere som har alt rett på lesetestene. I enkelte tester har 70 prosent av elevene alt rett, mens landsgjennomsittet er i overkant av 50 prosent.— Det viser at mange av elevene har så gode ferdigheter at de ikke får vist alt de kan på prøven. De går rett og slett i taket, sier Nina Skjeseth, leder for Pedagogisk Senter. Har satset

Skolene i Kristiansand har de siste årene satset hardt på lesing. Lærerne har blitt kurset i leseundervisning, og elevene har brukt mer tid på å lære å lese. Leseprøven blir gjennomført for alle andreklassingene i landet. Det er ennå ikke regnet ut noen nasjonale tall. Men sammenlignet med landsgjennomsnittet for tidligere år, ligger skolene i Kristiansand over gjennomsnittet på så å si alle de forskjellige testene.Men selv om elevene i Kristiansand er flinke til å lese en tekst, har de fortsatt problemer med å få med seg innholdet. Elevene gjør det langt bedre når de bare skal lese en tekst enn når de blir bedt om å gjenfortelle eller reflektere over innholdet.- Elevene er gode tekniske lesere. De kan lydene og de klarer å lese opp teksten. Men om du spør hva de har lest, er de ikke lenger like flinke. Det er der forbedringspotensialet ligger for de forskjellige klassene, sier Nina Skjeseth.Pedagogisk senter leder arbeidet «Kristiansand tar ordet» som har hatt som mål å bedre elevenes ferdigheter i lesing. Store variasjoner

Det er store variasjoner mellom de forskjellige klassene i Kristiansand når det gjelder hvor flinke de er til å lese. Men lista med navn over hvilke klasser som er best og dårligst på lesing, vil ikke Pedagogisk senter offentliggjøre.Kommunens lærere har fått gratulasjoner fra oppvekststyrets leder, Steinar Kristiansen.- «Kristiansand tar ordet» har løftet elevene i Kristiansand opp på et høyere nivå. Dessuten gir den svar på hvilke elever som strever. Vi risikerer ikke at elever går gjennom skolen uten å lære seg å lese.