KRISTIANSAND: I løpet av et halvt til ett år starter arbeidet. Først med å lage rundkjøring på riksvei 9 for å bedre atkomsten til området.Dernest innledes den formidable jobben med å sprenge bort vestre del av fjellet mellom dagens terminal og Ytre Strai.— Svært positivt at dette er nødvendig, sier Gunnar Nøding, regionsjef i Aberdeen Property Investors, det tidligere eiendomsfirmaet til NSB.Etter at stadig flere transportører bruker togvogner til å frakte trailere, har stadig mer godstrafikk bokstavelig talt gått på skinner.- Utviklingen er interessant, bekrefter Carl Erik Nilsen, regionsjef i Cargo Net, som viser til en økning i trafikkvolum på 10-12 prosent siden i fjor.- Vi har kuttet ut tradisjonelle godstog, og slipper dermed tungvinn omlasting av løsgods. I stedet rendyrkes kombinerte løsninger ved at vogntog lastes om bord på spesialvogner, sier Nilsen.Gunnar Nøding ønsker å komme raskt i gang med å utvide terminalområdet.Han snakker om å «pukke ned» tusenvis av kubikkmeter stein, blant annet fordi Tollpost Globe vil doble sitt område og fordi HSD vil inn som enda en aktør på godsterminalen på Dalane. Også Linjegods og Cargo Net har behov for mer plass.- Statens Vegvesen sier vi må dekke kostnadene for rundkjøring selv. Det er greit nok. Både denne og sprengningsarbeidet blir et spleiselag mellom aktørene på Langemyr, fremholder Nøding.Den nye rundkjøringen er alene kostnadsberegnet til to til tre millioner kroner. Den nye atkomstveien skal legges akkurat der det eneste eneste gjenværende bolighuset på Langemyr ligger. Huset er allerede ekspropriert av Kristiansand kommune og leies i dag ut.Sprengningsarbeidet er prissatt til ti millioner kroner dersom jobben gjøres i løpet av to år.