— Vi har blant annet fått en henvendelse fra Agder, der en sjåfør forteller at en maskin av samme type som denne, helt uforvarende svingte av veien og ut på et jorde. Bare flaks at det ikke kom noen imot, sier Asbjørn Stokkeland, advokat til mannen som kjørte hjullasteren i dødsulykken, til Stavanger Aftenblad.

Hjullasteren, en Volvo L120 E, kan styres på to måter. Enten ved å bruke ratt eller ved å bruke en liten joystick som er plassert på venstre armlene. Føreren av hjullasteren mener at han kom borti joysticken i ulykken, og dermed mistet kontrollen over den tjue tonn tunge maskinen. Ifølge Volvo skal ikke joysticken kunne overstyre rattet.

Stokkeland forteller at hjullastersjåfører som har kontaktet ham nå er ganske skremte fordi de skjønner hvilken situasjon de kunne havnet i.

— Tydeligvis er denne typen hjullaster utstyrt med to konkurrerende styreanordninger som kan overstyre hverandre. Dette underbygges ved at flere kommer til meg og sier de har hatt skremmende opplevelser når de har kjørt denne typen hjullaster, sier han til avisen.