KRISTIANSAND: Det betyr at fem fly blir stående uten bevoktning og at hele flyplassen blir uten bemanning mellom klokken 00.30 og 05.00.— Dette er selvsagt ikke greit, kommenterer Tove Torgersen, stasjonssjef i SAS Ground Services (SGS) på Kjevik.Da Fædrelandsvennen snakket med henne i går ettermiddag, hadde Torgersen ennå ikke meddelt nyheten til flyselskapene.- Dette betyr enten at de nattparkerte flyene må plomberes eller at flyselskapene selv innfører nattbemanning.Tove Torgersen vedgår at nyheten ikke slo ned som en bombe.- Vi visste at Avinor ville lansere mulige tiltak og jeg antar at SGS ikke kan stille krav til Avinor, sier hun.Knut Andresen, hovedtillitsvalgt for bakkemannskaper organisert i LPL, sier at to mann får hjemmevakt når flyplassen nattestenges.- Det betyr at flyveledersentralen må kalle vedkommende ut med minst 40 minutters margin dersom et ambulansefly skal lande eller dersom andre situasjoner krever det, sier Andresen.Han legger til at ledelsen i Avinor har forespeilet halvering fra to til én ansatt på nattetid.- Vi har svart med å forholde oss til lovlig arbeidsmiljøturnus. Det betyr at ingen vil gå alene på jobb om natten, sier Knut Andresen, som mener tiltaket viser at Avinor ikke klarer å oppfylle sine løfter om å bli Europas ledende innen sikkerhet og punktlighet. Lufthavnsjef ved Kjevik, Morten Wathne, sier til Fædrelandsvennen at dette handler om mer fornuftig ressursbruk.- Kjevik har alltid vært nattestengt. Kjevik er ikke dimensjonert med bemanning på natten. Derfor vil vi prioritere å bruke ressursene på dagtid når lufthavnen er åpen for trafikk, sier Wathne. Han forklarer at det også tidligere har tatt omlag 40 minutter å gjøre Kjevik klar til å ta i mot ambulansefly om natten.- Det er ikke noe nytt. De som har jobbet i tårnet har jo gått hjem om natten, derfor har tatt omlag 40 minutter for de å komme til flyplassen, sier Wathne. - Går ikke dette utover flysikkerhet og punktlighet?- Nei, dette virker ikke innpå punktlighet og sikkerhet. Det vil være mer fornuftig å bruke ressursene når lufthavne er åpen, det gir større effekt på punktlighet og sikkerhet, sier Vatne. Lufthavnen er jo stengt for flytrafikk i det tidsrommet det her er snakk om, sier han.Han mener Avinor heller ikke kan opprettholde bemanningen for å passe på flyene om natten. Det er SGS sitt ansvar, i følge lufthavnsjefen.