LILLESAND: — Mange båtfolk har erfart at overfarten over Kvåsefjorden kan være temmelig lunefull - det er til tider kraftig sjø på det strekket. Ei indre lei vil lette kristiansandernes tilgang til Blindleia, samtidig som det vil gjøre båtturen fra Lillesand til Kristiansand enklere for småbåtfolket, sier Hans-Thomas Nicolaisen (KrF) til Fædrelandsvennen. Privat initiativ

Det er Høvågs felles «velforening», Høvåg miljø og utvikling, som har kommet opp med ideen om å få til en tilnærmet sammenhengende innenskjærs småbåtlei fra Dvergsnestangen i Kristiansand til Homborsund i Grimstad - ved å bygge en kanal mellom Vesterhusfjorden og Årsneskilen i Høvåg. Eidjordkanalen er det foreslåtte navnet på den nye vannveien. Lengden er på rundt 300 meter, og det må graves i myr og skytes litt i fjell for å åpne opp for båttrafikk.- Jeg tror en slik kanal vil bli en attraksjon - bare tenk på det store brukergrunnlaget en slik kanal vil ha, sier Nicolaisen, som i kraft av sitt bystyreverv nå har løftet det private initiativet inn i politikken. Trenger investorer

I forrige bystyremøte skulle nemlig lillesandspolitikerne avgi sin uttalelse til den nye kommuneplanen for Kristiansand som nå er ute på høring. Og da fikk KrF-politikeren gehør for sitt forslag om å legge ved en tilleggsuttalelse om arbeidet med Eidjordkanalen. - Etter min mening er det viktig å opplyse Kristiansand om det private initiativet Høvåg miljø og utvikling har tatt, slik at vi kan få til et eventuelt samarbeid med Kristiansand på finansieringsbiten. For dette er en sak som angår innbyggere både i Kristiansand og Lillesand. Det er også behov for å få det inn i Lillesands kommuneplan. Planstatusen for området må avklares for at vi skal få investorer til prosjektet, sier Nicolaisen. Tre finansieringsmuligheter

KrF-politikeren ser for seg flere muligheter for å få finansiert prosjektet:- Ett alternativ kan være å legge til rette for fritidsboliger langs kanalen. En annen mulighet er å få lokale investorer interessert, og et tredje alternativ er å få statlige myndigheter på banen, slik tilfellet var da Kassenkanalen ble bygget. Eidfjordkanalen kan også gi muligheter for sjørelatert næring i området, som for eksempel en båthavn, sier han. Den 200 meter lange Kassenkanalen hadde en prislapp på 4,6 millioner kroner da den stod ferdig i 1995. Dette inkluderte omlegging av en offentlig vei og en ny bro. Traseen for Eidjordkanalen krysser en privat vei pluss en gammel skogsvei, så her må det ordnes med en eller to broer. Dagens veibro på fylkesvei 401 ved Indre Årsnes må dessuten heves om større og høyere båter skal komme gjennom den nye leia.Høvåg miljø og utvikling skal ha et møte med grunneierne i det aktuelle området i neste uke.