Endelig fikk han utfolde seg uten å møte spørsmål om klappjakten på statsminister Kjell Magne Bondevik.

Erna Solberg (H) og Torild Skogsholm (V) klarte ikke å stå imot Hagens kanonade mot verdens høyeste bilavgifter. Så var da heller ikke utgangspunktet lett for dem som var forpliktet til å forsvare avgiftspolitikken.

Hagen fyrte løs. Bilen er en melkeku for den norske stat. Bileiere flås. De betaler årlig nesten 50 milliarder kroner i avgifter. Bare en firedel av dette går til veiutbygging. Hagen hamret på at bilen er et gode for folk flest, og at det i distrikts-Norge ikke finnes noe alternativ, fordi kollektivtilbudet er under enhver kritikk. I tillegg dukker bomstasjoner opp som paddehatter.

Slikt er det ikke lett å forsvare seg mot. Solberg forsøkte. Høyre vil senke avgiftene på nye biler med to milliarder kroner, sa hun. Problemet er at det har vi hørt før, uten at noe er blitt gjort når valgkamp og valg er over. Samtidig avviste Skogsholm at Venstre vil være med på en slik reduksjon, så der har Solberg en jobb å gjøre med regjeringspartneren.

Hagen tok også innersvingen på sine konkurrenter da temaet var miljø og kollektivsatsing. På grunn av de høye avgiftene på nybil, har Norge en av de eldste bilparkene i Europa. Nye biler forurenser langt mindre enn de gamle, men verken Skogsholm eller Heidi Sørensen (SV) vil bidra til avgiftskutt slik at flere får råd til å skifte ut gamle kjøretøyer, som spyr ut eksos.

Heller ikke i ordvekslingen om bomavgiftene kom de kvinnelige deltakerne i debatten heldig ut. Stadig flere veiprosjekter finansieres med bompenger, noe Hagen mener er en ekstraskatt på bilistene. På Nordvestlandet må en barnefamilie ut med 30.000 kroner i bompenger årlig for nødvendig transport. Det er lite trolig at Skogsholm skaffet seg flere tilhengere i det distriktet da hun parerte med at det var dyrt med ferje, også. Solberg og Sørensen hadde heller ingen trøstende ord til alle som må svi økonomisk i bommene.

Mens Solberg og Skogsholm strevde med Hagen, hadde de det langt lettere med Heidi Sørensen. De virket lettet da de kunne rette skytset mot SVs representant, og slippe kuleregnet fra Hagen. Sørensen var den mest hjelpeløse i debatten. Da hun ble konfrontert med at SV har programfestet at all kollektivtrafikk skal drives av det offentlige, benektet hun først dette. Da hun ble tvunget til retrett, svarte hun at det er en investering uten kostnad om det offentlige skal kjøpe opp alle private selskaper som har kollektivtilbud i dag. Med slik argumentasjon blir motdebattanter øverflødige.