KRISTIANSAND: — Kjevik er en av de flyplassene vi virkelig ønsker å satse på når det gjelder utvidelse, service og sikkerhet, sier divisjonsdirektør i Avinor, Tor Børre Langedahl.

Avinor besluttet å gjøre endringene raskt for å gjøre flyplassen mer attraktiv både når det gjelder sikkerhet og opprusting av bygningen generelt.

  • Vi så at flyplassen trengte noen utbedringer, og vi ønsker å satse på økt utenlandstrafikk til og fra Kjevik i fremtiden, noe som krever at flyplassen er attraktiv for kundene, sier Langedahl, som er svært spent på tilbakemeldingene fra de reisende og ansatte etter ombyggingen.

Ombyggingen er satt i gang for å bedre flyten gjennom sikkerhetskontrollen på flyplassen.

Innenlands-terminalen vil gjennomgå store endringer, blant annet vil sikkerhetskontrollen bli liggende midt i bygget, rett etter innsjekkingsskrankene. Dette betyr at SAS-desken og reisebyråene vil bli flyttet, flere av glassveggene inn til terminalen vil bli revet, nye kiosker vil komme til, og området utenfor sikkerhetskontrollen vil bli betydelig mindre.

— Ved å flytte sikkerhetskontrollen til midt i terminalen, skaper vi en mye bedre flyt av folk, og forhindrer at det stadig vekk dannes kø ved utenlandsterminalen, forklarer lufthavnssjef Morten Wathne til Fædrelandsvennen.

Mer utenlandstrafikk

Kjevik flyplass står også overfor store utfordringer når det gjelder utenlandsterminalen, som for øyeblikket er veldig trang og fungerer som en flaskehals for passasjerene.

— Det er rett og slett ikke plass nok slik det er i dag. Når to utenlandsfly lander samtidig, blir folk stående i kø inne på bagasjeavhentingen. Fasilitetene på utland er for små, sier Wathne, som har tro på at dette vil bli noe bedre når sikkerhetssjekken flyttes til midt i bygget.

Men hvorfor prioriterer dere ikke utenlandsterminalen i stedet for å bygge om innland, hvis det er her behovet er størst?

— Å sette i gang arbeidene med utland er en mye dyrere prosess, men vi håper selvfølgelig på sikt å kunne utvide vår utenlandstrafikk, slik at vi også får mulighet til å forbedre terminalen, sier Wathne, og får støtte av markedssjef på Kjevik, Iver Holter-Andersen.

— Det stemmer at vi prøver å øke utenlandstrafikken, men jeg kan ikke gå i detaljer på dette, fordi vi fremdeles er i forhandlinger. Det jeg imidlertid kan si er at økt utenlandstrafikk henger sammen med muligheten for å utvide utlandsterminalen og også hele flyplassen, sier Holter-Andersen.

Han legger til at Kjevik ikke har noen fysiske begrensninger når det gjelder utbygging, og kan bygges ut i alle retninger, om trafikken skulle bli større.

Alene om ombygging

De nå pågående arbeidene startet mandag i forrige uke og skal etter planen avsluttes i månedsskiftet oktober/november. I tillegg til flytting av sikkerhetskontrollen, vil det i løpet av ombyggingen komme et helt nytt kioskkonsept på Kjevik, samt at hele terminalen vil bli sprinklet for bedre brannsikkerhet.

— Foreløpig er vi alene blant flyplassene i Norge om å foreta disse store forandringene. Vi er veldig fornøyd med at vi fikk godkjenning fra Avinor så raskt, sier Wathne, som avkrefter at det er en generell trend at flyplasser bygger ut og om i disse dager.

ann.magritt.arnli@fedrelandsvennen.no