KRISTIANSAND: 63 prosent i Aust-Agder og 53 prosent i Vest-Agder er positive til kirkelig vielse av homofile. 25 prosent i Aust-Agder og 35 prosent i Vest-Agder er negative. Det viser en fersk undersøkelse Respons Analyse har utført på oppdrag fra Fædrelandsvennen.

— Gudgitt rett

Øivind Benestad er prest og leder for stiftelsen MorFarBarn som jobber for barns rett til sin mor og far. Han er skuffet over resultatene, men ikke overrasket.

- Ideologien bak den nye ekteskapsloven oppløser betydningen av forskjellene mellom mann og kvinne. Hetero, homo, bi, poly, trans, singel – alt blir definert som like naturlig og bra for barn, voksne og samfunn, sier Øivind Benestad. Foto: Torstein Øen

— Sier man ja til kirkelig vielse av homofile, sier man også ja til planlagt morløshet og farløshet. Jeg tror at resultatet ville blitt annerledes dersom folk ble spurt om de mener at barn har en gudgitt rett til å kjenne både sin mor og sin far.

- Lokale effekter

565 av de totalt 700 spurte i undersøkelsen er medlemmer av Den norske kirke. Opp til fem prosent av egdene vil melde seg ut dersom Kirken tillater vielse av homofile. Over nitti prosent vil fortsatt være medlemmer.

Benestad trorutmeldingene kan få en stor effekt i menighetene.

— Jeg vil anta at mange av disse i dag er aktive i menighetene sine. Dersom fem til ti tusen aktive kirkemedlemmer i Agder melder seg ut, er det klart at det vil få store ringvirkninger på lokalt nivå.

Han tror at intensjonen om utmeldelse er reell:

— Vi står ved et vannskille, og jeg tror at mange mener at nok er nok.

- Hard kamp

Benestad regner med at det vil bli en hard kamp mellom ja-siden og nei-siden fram til Kirkemøtet i april 2014. > Ideologien bak den nye ekteskapsloven oppløser betydningen av forskjellene mellom mann og kvinne. Hetero, homo, bi, poly, trans, singel – alt blir definert som like naturlig og bra for barn, voksne og samfunn

— Jeg tror at omtrent en tredel av Kirkemøtet er klart positive til kirkelig vielse av homofile, en tredel er klart mot, og en tredel er usikre. Det vil utvilsomt bli en hard kamp fremover for å vinne de usikre delegatene over på sin side.

Presten sier det også blir en kamp om hans eget kirkemedlemskap.

— Jeg vil bli hjemløs i kirken dersom den endrer sin lære om ekteskap, familie og barns rett til mor og far. Jeg kan ikke sitte stille og godta at Kirken svikter sin egen teologi, Bibelen og barna. Da må jeg vurdere å finne et annet kirkesamfunn. Et mulig alternativ som noen vurderer, er å melde seg ut, men fremdeles være aktiv i sin lokale kirke. For meg som ordinert prest blir det neppe en aktuell løsning.

- Utopi

Benestad er overbevist om at mor-far-barn-relasjonen er en av grunnsteinene i samfunnet.

— Ideologien bak den nye ekteskapsloven oppløser betydningen av forskjellene mellom mann og kvinne. Hetero, homo, bi, poly, trans, singel – alt blir definert som like naturlig og bra for barn, voksne og samfunn. Man opphever Skaperens lover der det naturlige er at et barn har både en mor og en far. Det kan ikke Kirken velsigne.

— Når bispeflertallet sier at det kan være mulig å innføre likekjønnet ekteskap uten at barn følger med, er det naivt og utopisk. Ekteskap og barn hører uløselig sammen. Dersom Kirken velsigner homofile ekteskap, velsigner den samtidig planlagt morløshet og farløshet.

- Ville Kirken stengt ute fattige?

— Jeg er glad for at flertallet er positive til kirkelig vielse av homofile, sier Geir Wiknes, leder for Åpen Kirkegruppe, et fellesskap for kristne homofile og lesbiske.

- Det burde være en selvfølge at homofile får like rettigheter som heterofile. Ville Kirken stengt ute fattige eller mennesker med en annen hudfarge? sier Geir Wiknes, leder av Åpen Kirkegruppe.

— Men det er interessant at noen mener Kirken ikke skal være åpen for alle. Ville Kirken stengt ute fattige eller mennesker med en annen hudfarge?Wiknes mener par bør ha rett til kirkelig vielse, men at prester bør ikke tvinges til å vie homofile.

— Det burde være en selvfølge at homofile får like rettigheter som heterofile. I dag baseres medlemskap på om man er døpt i Den norske kirke, men man blir behandlet forskjellig ut i fra hvem man forelsker seg i. Heterofile medlemmer har alle rettigheter i Kirken, mens homofile har nesten ingen rettigheter. Det går i mot den kristne tro.

Wiknes tror ikke at homofile medlemmer vil gå til masseutmeldelse fra Kirken dersom de ikke får gjennomslag for sin sak.

— Homofile har blitt støtt ut av Kirken i flere år allerede, og flere har derfor valgt å melde seg ut. Det handler ikke om tro, men at man ikke ønsker å være medlem av en organisasjon som fordømmer en.

Vil ikke vie homofile

Biskop i Agder og Telemark, Stein Reinertsen, er i mot kirkelig vielse av homofile. Foto: Kristin Ellefsen

— Vi må ta dette på alvor, og det viser at det er et betydelig antall medlemmer som kjenner seg uroet, sier biskop i Agder og Telemark, Stein Reinertsen om resultatet av undersøkelsen.Han er en av biskopene som er i mot kirkelig vielse av homofile.

— Det er klart at dette er noe som vil merkes lokalt, men nå må vi først se hva som skjer i Kirkemøtet i april.

Biskopen sier han har forståelse for at dette er vanskelig for de menneskene det angår.

— Kirken har ikke alltid behandlet de homofile på en god måte. De hører til i fellesskapet. I vår behandling i bispemøtet har det vært tre viktige perspektiver som vi har forsøkt å ivareta: Den kristne læren om ekteskapet slik vi finner den i Bibelen, hensynet til menneskene det gjelder og enheten i kirken.

- Folk er slitne

Teolog ved Universitetet i Oslo, Svein Aage Christoffersen påpeker at kirkelig vielse av homofile er en viktig sak for veldig mange kirkemedlemmer.

— Både nei-siden og ja-siden er sterkt engasjerte. Samtidig tror jeg at mange begynner å bli slitne av at kirken hele tiden skal handle om homofili-debatt.

I praksis er det ingen forskjell på forbønn og en vielse, siden begge innebærer en godkjenning av ekteskapet Christoffersen tror derimot ikke at denne saken vil føre til noen masseutmeldelse.

— Høyrefløyen har ofte meldt med utmeldelsessablene, men det har aldri blitt de store utmeldelsene. Som biskopene har påpekt, er ikke dette en kirkesplittende sak.

Christoffersen mener ja-siden bør vurdere kompromissforslaget.

— I praksis er det ingen forskjell på forbønn og en vielse, siden begge innebærer en godkjenning av ekteskapet.