AGDER: — Vi har satt i gang et stort fornyelsesarbeid på strømforsyningssiden. Det har startet fra Sandnes og beveger seg østover. Dette vil gi bedre kapasitet for flere tog og større tog. Med dette legger vi til rette for totimersfrekvens mellom Oslo og Kristiansand og Kristiansand og Stavanger, forteller Lars Christian Stendal, regional utviklingsdirektør for Sør/vest i Jernbaneverket.

Jernbaneverket har sendt ut sitt utkast til handlingsprogram for perioden 2014-2023. Dette programmet beskriver hvordan Jernbaneverket vil iverksette politikernes prioriteringer i Nasjonal transportplan.

Hyppigere tog

For Sørlandsbanen er det ikke de store investeringene som ligger inne. Mulighet for hyppigere togavganger er det mest konkrete som ligger inne for Sørlandets del.

— Dette kan komme raskt på plass, det er mer et spørsmål om når materiellet er på plass som kan håndtere hyppigere avganger. Men dette kan komme i første periode, fram mot 2017, sier Stendal.

Ellers ligger det inne forslag om flere og lengre krysningsspor, for å kunne øke godstrafikken på strekningen. Store prosjekter på Østlandet og mellom Sandnes og Egersund kan få konsekvenser for Sørlandsbanen på sikt.

Én time kortere tid til Oslo

— Det ligger i kortene at vi på sikt skal utrede Grenlandsbanen. Det vil korte inn avstanden mellom Oslo og Kristiansand med en time. Men det ligger langt fram i tid. Arbeidet med å utrede dobbeltspor mellom Sandnes og Egersund vil være ferdig til 2017. Det vil kunne bygges raskt etterpå, hvis det prioriteres i ny NTP, sier Stendal.

Reisetiden til Stavanger med dobbeltspor og nye krysningsspor vil likevel ikke bli redusert med mer enn 15-20 minutter, anslår Stendal.