MANDAL: — Kjempebra. Det er mye lettere å gjøre lekser sammen med de andre enn å sitte alene hjemme. Her kan jeg diskutere ulike løsninger, forteller Sharin Thorsen i klasse 9B på Blomdalen ungdomsskole i Mandal.

Nesten alle elevene i klassen har frivillig blitt igjen etter at skoleklokka har ringt. De har igjen mattebøkene på pulten for å gjøre leksene.

Mellom pultene går Jul Halvard Olsen og hjelper til så godt han kan. Han er initiativtaker til prosjektet som har spredd seg til flere klasser på skolen. På flere andre ungdomsskoler vurderer foresatte å gjøre det sammen.

— Jeg så at min egen sønn brukte for lite tid på lekser, men at det var vanskelig å motivere ham for å jobbe godt og lenge nok med dem, forteller Olsen.

LEKSER: Martine Olsen, Jonas Syvertsen og Mats Rugland sitter høyst frivillig igjen etter skoletid for å fortsette skolearbeidet. Forelder Jul Halvard Olsen hjelper til - han er initiativtaker til prosjektet. Foto: Jarle R. Martinsen

Frivillig lekseøkt

Høsten 2011 spurte han derfor elever og foresatte om de ville være i et lekseprosjekt der elevene blir igjen etter skoletid en gang i uke. Det ble umiddelbart tatt godt i mot.

I dag er to 9. klasser og to 10. klasser på skolen med på prosjektet. Mellom 50 og 75 elever sitter i 1,5 timer etter skoletid for å gjøre lekser.

I hver klasse går foresatte mellom pultene, både for å sørge for arbeidsro og for å hjelpe så godt de kan. Også to 8. klasser er med, der i en noe annen form.

Kjemperessurs

— Foresatte er en enorm ressurs som helt klart kan brukes i større grad. Et enda mer direkte engasjement fra foresatte kan gi nye og spennende muligheter for elevene, sier Olsen.

Rektor på Blomdalen ungdomsskole Preben Skogen er kraftig imponert over de foresatte.

— Elevene blir inspirert og de inspirerer hverandre til å jobbe ekstra mer med leksene, sier han. Lærerne er også svært positive.

MAT: En lokal bank har sponset prosjektet med mat, et høyst populært tiltak. Her er det Stella Weinberg, Olav Heimdal, Brede Eliassen, Martine Olsen og Sharin Thorsen som forsyner seg. Foto: Jarle R. Martinsen

Forbedret karakter

Resultatet av prosjektet på Blomdalen er entydig positivt. Tilbakemeldingene fra elevene forteller om forbedrede karakterer og ikke minst: Det er blitt kulere å få bedre karakterer.

Like viktig har det vært å styrke klassemiljøet. Derfor møtes elevene innimellom hjemme hos hverandre for god mat og film. – Vi føler vi har styrket samholdet i klassene og som igjen skaper mindre uro, sier Olsen.

Han har blitt kontaktet av foreldre fra skoler i regionen som er nysgjerrige på opplegget.

Nå jobber foreldrene med å prøve å befeste prosjektet i for eksempel FAU slik at dette ikke blir personavhengig i framtiden.

Får sponset mat

Tilbake i klasserommene skryter elevene av leksejobbingen. At de i tillegg får ferske bakervarer sponset av en lokal bank hjelper godt på humøret.

— Det er mye lettere å gjøre lekser her. Hjemme blir jeg distrahert av andre ting, som Facebook, smiler Stella Weiberg.