KRISTIANSAND: — Å ta bort hver tredje bil i løpet av 17 år tror jeg blir forferdelig vanskelig. Man skal aldri si at noe er umulig, men det er i alle fall veldig vanskelig, sier Mette Gundersen (Ap), opposisjonsleder i Kristiansand bystyre.

Hun mener heller ikke svaret på klimautfordringene ligger i bilmengden i Kristiansand.

— Jeg tror ny teknologi må på banen for å få bukt med klimautfordringene i verden. Vi klarer ikke ta bilen vekk fra folk. Jeg tror bilparken vår vil være helt annerledes om 10-15 år. Flere og flere vil kjøre biler som går på alternativt drivstoff, tror Gundersen.

-Ap-politikk

Likevel er hun positiv til flere av tiltakene som foreslås i Urbanets analyse.

— Flere av disse forslagene er i tråd med Ap-politikk. Vi har ønsket å bruke mer penger på kollektivtrafikk og vi har stemt mot flere parkeringsplasser i sentrum. Men vi har blitt nedstemt. Holmelid har nok rett når han sier vi er lite ambisiøse. Jeg tror ikke disse tiltakene heller vil være nok, sier Gundersen.

Hun tenker spesielt på småbarnsforeldrene når hun nøler med å tvinge folk til å la bilen stå.— Jeg tror ikke småbarnsforeldre vil være i en annen situasjon om 10-15 år. Mange er helt avhengige av bilen for å få hverdagen til å gå opp. Jeg tror det er helt andre tiltak som må til, sier Gundersen.

- Må tenke vei og buss

Urbanets analyse viste også at Kristiansandsregionen er blant regionene som har mest fokus på vei i forhold til kollektivtrafikk.

— Det er en balansekunst å kunne tenke på begge deler. Vågsbygdveien er det behov for uansett, i alle fall hvis vi vil ha et kollektivfelt. Et parkeringshus under Torvet vil være enklere å selge bort, mener Gundersen.

I morgen skal bystyret fatte endelig vedtak rundt rushtidsavgift.

— Jeg synes det er naturlig å reise denne debatten da, mener Gundersen.

Kristiansen: Målene blir oppfylt

Varaordfører Jørgen Kristiansen (KrF) setter også sin lit til flere elbiler for å bedre byklimaet. Han mener ellers Kristiansandsregionen er inne i et godt klima-spor, og stiller seg tvilende til Urbanets beregninger.

IKKE ENIG: Varaordfører Jørgen Kristiansen mener Kristiansand er inne i et godt miljø-spor. Foto: Reidar Kollstad

— Jeg kan ikke forstå at vi er den regionen som kommer dårligst ut i forhold til klimaforliket. Der er jeg uenig, og vil gjerne se talla. Veldig mye av trafikken i regionen er gjennomganstrafikk som slår veldig negativt ut i slike statistikker. Justert for det, når vi målene som er satt i belønningsavtalen til gangs, mener varaordføreren. Staten styrer

Han mener staten gjennom belønningsavtalene med byregionene regulerer trafikkutviklingen i storbyene, og at det er de som må ta ansvar for å følge opp Stortingets klimaforlik.

— Kristiansandsregionen skal selvsagt ta sitt ansvar. Men staten styrer de tingene der gjennom avtalen de har inngått om belønningsmidler. Vi har forpliktet oss til å redusere trafikken med fem prosent gjennom tidsdifferensiert bompengeinnkreving. Lykkes vi ikke med det, må vi sette i gang flere tiltak, sier Jørgensen.

Varaordføreren er heller ikke enig med Urbanet når de mener at færre parkeringsplasser i sentrum vil gjøre at flere lar bilen stå.

— Det mener jeg er feil. Å bygge flere parkeringsplasser i sentrum kan være god miljøpolitikk. Hvis ikke kjører folk vest for byen gjennom sentrum og til Sørlandsparken der det er lettere å parkere, mener Kristiansen.