KRISTIANSAND: — Dette blir en tog-revolusjon for Sørlandet og Sørlandsbanen. Vi planlegger å kjøre tog annenhver time i begge retninger fra Kristiansand, sier markedssjef for Sørlandsbanen og Jærbanen i NSB, Dag Brekkan, til fvn.no.

Det er snakk om syv avganger daglig fra Kristiansand mot Oslo, og syv andre veien.

Fra Kristiansand mot Stavanger kan det bli åtte eller ni daglige avganger, og åtte eller ni andre veien.

Trafikknedgang

— Sørlandsbanen er NSBs mest konkurranseutsatte strekning. I fjor gikk trafikken ned fire prosent. Det skyldes ombyggingene i Oslo i fjor sommer. Men vi mener tiden er inne til virkelig å ta grep for å få opp trafikken. Vi tror tog annenhver time er løsningen. Dette er vår største satsing på Sørlandsbanen på mange år, sier Brekkan.

I fjor reiste 442.000 passasjerer mellom Kristiansand og Oslo med tog. Brekkan mener potensialet er enormt mye større, og han minner om at det i dag ikke går tog mellom Oslo og Kristiansand mellom ni om morgenen og to om ettermiddagen.

— Tog annenhver time vil få mange til å velge tog, framfor fly, bil og buss, sier Brekkan.

Nattoget kan ryke

På den negative siden kommer reduksjon i nattog-tilbudet Enten må dette legges helt ned, eller det blir snakk om et Signatur-tog med kun sitteplasser.

— Vi mener det er riktig å bruke pengene på dagtid, fremfor nattestid. Sovevogner er ekstremt dyrt. Legger vi dem ned, kan vi skape rom for satsingen med tog annenhver time. Men dette må Samferdlesdepartementet være med å avklare, siden dette omfattes av kjøpsavtalen vi har med dem, sier Brekkan.

Fylkeskommunene er allerede orientert. Fram til april skal de si sin mening. Dessuten skal Jernbaneverket komme med en rutevurdering. Sier departementet ja til å flytte ressurser fra natt til dag, kan den nye ruteplanen innføres fra desember.

  • Dette blir en tog-revolusjon for Sørlandet og Sørlandsbanen.

Thore Westermoen leder Jernbaneforum Sør. Foto: Tore-André Baardsen

Tre timer?— Lykkes vi med dette, får vi en kraftig trafikkvekst. Det igjen vil være viktig for å presse fram sammenkobling med Vestfoldbanen. Når den kommer, kan vi kjøre Kristiansand-Oslo på tre timer. Da har vi et meget godt reisealternativ som vil være konkurranseledende, sier Brekkan.

Thore Westermoen leder Jernbaneforum Sør. Han er meget positiv til NSBs nye planer.

— Problemet er nattoget. Vi må sikre at et tog kjører nattestid, i det minste, sier han. Utover det ser Westermoen svært positivt på saken.