MANDAL: Norges Lastebileierforbund (NLF) inviterte lørdag partiene til å snakke om veipolitikk, og særlig om de utfordringene transportnæringen står overfor.

FOLKETOMT: Bortsett fra transportnæringens egne folk var det kanskje 10-12 stykker der for å høre på politikerne. Debatten engasjerte åpenbart ikke nok. Foto: Jarle R. Martinsen

— Se på Sverige. De har ikke en dråpe olje, men får til å bygge praktveier uten veibommer. Mens vi som er verdens rikeste land ikke får til noe i nærheten og det med bompengefinansiering, sa Demokratenes Vidar Kleppe som gjentatte ganger sa det fantes en løsning på alle problemer innen veisektoren:- Dere må stemme på meg.

Det viktigste temaet for transportnæringen er misbruk av kabotasje-regelverket. Kabotasje er transport utført av en utenlandsk trailersjåfør innad i Norge. Han har kun lov til å kjøre tre interne turer innenfor grensene innen sju dager.

MOTPOLER: SVs Alf Holmelid og Demokratenes Vidar Kleppe står milevis fra hverandre politisk. Slik er det tildels også i samferdselssaker. Foto: Jarle R. Martinsen

I følge NLF syndes det kraftig overfor denne regelen, og som de mener igjen fører til sosialdumping der utenlandske sjåfører kjører innad i Norge for luselønn og som igjen er en trussel mot norske transportører.

Innstramninger

SIGGEN: Pensjonert bussjåfør Siggen Høyland ledet debatten. Foto: Jarle R. Martinsen

Debatten var ledet av pensjonert bussjåfør Siggen Høyland som ville vite hva partiene ville gjøre med dette fenomenet.Aps Linda Verdal mente regjeringen har gjort endel, blant annet gjennom innstramning av regelverket i 2011. — Men vi ser at dette ikke er nok, og det vil komme ytterligere innstramninger, sa hun.

FrPs Kåre Glomsaker var ikke imponert. - Det nytter ikke med et regelverk om det ikke gis penger til politiet for å bedrive kontrollvirksomhet, sa Glomsaker og viste til at Frp-forslag på Stortinget om å bevilge mer penger har blitt stemt ned.

Strengere regler

NLF ønsker at Norge skal innføre de samme strenge reglene Finland har, der man krever at alle som driver innenlands transport i mer enn syv dager må ha finsk løyve - altså

DEBATT: Debattantene var plassert inn i en trailer (selvsagt) for å skape en riktig ramme for samferdselsdiskusjonen. Foto: Jarle R. Martinsen

registrere et selskap i landet. Blant annet ble Høyres Ingunn Foss utfordret på dette punktet, men måtte innrømme at hun ikke kjente eget partis mening på dette punktet.

Ellers fikk Venstre Stein Inge Dahn kjørt seg da han sa at han ble glad "hver gang jeg ser en trailer på veiene". Han mener det forteller om en næring i godt driv. Vidar Kleppe mente dette var hinsides utroverdig.

— Venstre som vil ha trailerne vekk fra veiene og erstattet av tog. Dette var rart å høre fra en Venstre-politiker, sa han.

Ble slaktet

E39-utbygging var et annet, selvsagt tema der regjeringen ble slaktet for av flere.

— De har bedrevet klattebygging av veier helt siden de kom i posisjon. Vi har eventyrlig med penger i dette landet, og burde ha kommet mye lenger i veiutbyggingen enn det vi har klart, mente Kåre Glomsaker.

FRP: FrPs Kåre Glomsaker slaktet regjeringens tempo i veiutbyggingen. Han forstod ikke hva de egentlig har bedrevet i åtte år. T.h. for ham Høyres Ingunn Foss, Aps Linda Verdal og Venstres Stein Inge Dahn. Foto: Jarle R. Martinsen

KrFs Torhild Brandsdal savner mer fokus på Setesdalsveien for å sikre bosetning i indre Agder, mens Venstre Dahn mente det er umulig å komme utenom bompengefinansiering av veiene.Et siste viktig tema for NLF er skikkelige døgnhvileplasser der sjåførene kan hvile, få seg en dusj og strøm til kjøretøyet. Da kunne Aps Verdal si at regjeringen har vedtatt utbygging av 80 nye slike plasser.

Må huske

Fylkesleder i NLF, Kjell Nilsen, var etter debatten glad for engasjementet.

— De er kunnskapsrike og vil det beste for vår bransje. Nå håper jeg de husker dette også til etter valget, sier han.