KRISTIANSAND: Etatenes forslag til NTP ble lagt fram for en uke siden, og forslaget ble møtt med noe skuffelse på Sørlandet. Først hvis Stortinget øker rammen til samferdsel med 45 prosent kan man få gjennomført noen av de store veiinvesteringer man ønsker i landsdelen.

— Så mange frammøte forteller om et stort engasjement, og det er jo fordi samferdsel har så stor betydning, sa Moe Gustavsen da han åpnet konferansen, samtidig som han pekte på at i salen satt det flest menn.

— Vi har betydelige forventninger til dagen og innledningen, sier fylkesordfører Terje Damman (H). - Det har vært noe vanskelig å få konkret tak i hva som ligger i NTP, ikke minst i forhold til hva som ligger inne i de forskjellige rammene.

Damman sikter da til at NTP er lagt opp slik at den er laget med fire rammer. En ramme som i dag, en der man øker bevilgningene med 20 prosent, en med 45 prosent, så har man i tillegg laget et forslag der bevilgningene til samferdsel reduseres med 20 prosent.

Nesten alt av økning av veibudsjettene opp til 45 prosent spises opp av drift og vedlikehold. Derfor jobber alle for at man følger pluss 45 rammen. - Det er jo nesten umulig for oss å spekulere i hvor mye penger regjeringen i sine budsjetter vil sette av til samferdsel, sa Gustavsen, som selv var samferdselsminister i 2000 - 2001.