KRISTIANSAND: — Vi har lært om norsk bistandsarbeid, og hvordan vi som elever kan hjelpe. Økonomisk støtte er én ting, men dersom vi vinner turen til Tanzania, kan vi se hvordan forholdene er, og fortelle om det når vi kommer hjem, sier Edvard Torjussen i 1STC ved Vågsbygd videregående skole.

Helse og utdanning

LÆRT MYE: Edvard Torjussen kan fortelle at klassen har lært mye om bistand de siste ukene. Nå vil de til Tanzania for å lære mer. Foto: Kjartan Bjelland

Alle de 30 elevene i klassene er engasjerte i bistandskonkurransen som arrangeres av Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad).Konkurransen arrangeres for å øke kunnskapen om norsk bistandsarbeid. Tall fra august viser at 8 av 10 under 30 år ikke kan nevne ett eneste av landene Norge gir bistand til. På Sørlandet og i Telemark er tallet 6 av 10. — En av Norads oppgaver er å informere om hvilke resultater norsk bistand oppnår, og nå gjør vi det gjennom denne konkurransen, sier Marit Hverven prosjektleder i Norad.

Andreplass

Konkurransen går over sju uker. Hver uke starter en ny fase der elevene skal svare på ulike spørsmål om bistand. I år er det et spesielt fokus på helse og utdanning. Alle klassene som deltar, kan mobilisere familie, venner og støttespillere i lokalmiljøet for å øke klassens poengsum.

Totalt deltar 1900 klasser, og 1STC ved Vågsbygd videregående skole ligger foreløpig på andreplass. Langhaugen videregående skole i Bergen ligger på første plass. Marit Hverven minner om at hele klassen må delta for å få best resultater.

— 16. oktober vil de 10. klassene med flest poeng gå inn i en finale, og den klassen som vinner vil få anledningen til å reise til Tanzania sammen med Norad. Jeg ønsker alle klassene lykke til i den siste uka før finalen, sier Hverven

Involverer andre skoler

1STC har brukt mye tid på konkurransen. De har fått sine gamle ungdomskoler til å svare på quiz om bistand, og venner og familie involveres også.

SKAL VINNE: Caroline Hervik i 1STC er sikker på at klassen vinner konkurransen. -Alle er skikkelig gira, sier hun. Foto: Kjartan Bjelland

— På den måten kan vi bringe det vi har lært videre, forklarer Jens Birkenes.Klassen er innstilt på å gi alt for å vinne.

— Alle er skikkelig gira, og vi skal komme på førsteplass, sier Caroline Hervik.

— Ja, og nå må folk stemme på oss! Også ønsker vi jo de andre klassene lykke til også, sier Erlend Antonsen.

Fornøyde lærere

Kontaktlærer Turid Lien er imponert over elevene,

— Dette er helt topp. Elevene har satt i gang dette helt selv, og det er gøy å se hvor engasjerte de er. Det virker også som om klassen har fått et bedre samhold, sier hun.

FORNØYDE: Kontaktlærer Turid Lien (t.h) og samfunnsfaglærer Sara Ilebekk Solum er imponerte over engasjementet til elevene sine. Foto: Kjartan Bjelland

— Du er ikke bekymret for å dra på tur til Tanzania med elevene?- Jeg har vært i Tanzania før med noen få elever, men dette får vi ta når det kommer, svarer Lien.

Samfunnsfaglærer Sara Ilebekk Solum er enig.

— Dette går på mange måter inn i læreplanen i samfunnsfag. Vi hadde kanskje ikke brukt like mange timer på bistand om vi ikke hadde hatt denne konkurransen, men det er absolutt gøy å se at elevene er så engasjerte, sier hun.