STAVANGER: Det opplyste statssekretær Geir Pollestad i Samferdselsdepartementet på årsmøtet i NHO Rogaland på Quality Airport Hotel på Sola onsdag, skriver Aftenbladet.no.

En konseptvalgutredning har nå blitt kvalitetssikret, og Pollestad bekrefter nå at regjeringen vil gi grønt lys for prosjektet til 18 milliarder kroner.

— Tre eller fire felt

Statssekretæren opplyste at regjeringen har valgt å legge til grunn det såkalte midtrekkverksprosjektet.

— Vi kommer ikke til å gå for fire felt hele veien. Det blir tre eller fire felt avhengig av trafikken. I dag tilsier Kristiansand-Lindesnes fire felt, sa Pollestad.

Han understreket at myndighetene har en tanke om at mer av godstransporten skal over på sjø og jernbane. Det vil kunne redusere behovet for fire felts vei.

— Fire felt er dessuten en utfordring i forhold til jordvern, sa Pollestad.

Flaskehalsene på kort sikt

Han opplyste at man starter med sammenhengende planlegging fra kristiansandsiden.

— I Rogaland tar vi flaskehalsene på kort sikt, Drangsdalen-Heskestad og Vikeså, opplyste Pollestad.

Den oppgraderte E 39-strekningen mellom Søgne og Ålgård vil koste 18 milliarder kroner.

Veien blir møtefri.

— Personlig støtter jeg konklusjonen. Slik jeg ser det, er det ikke behov for fire felt hele veien, sa administrerende direktør Hallvard Ween i NHO Rogaland etter å ha hørt Pollestads innlegg.

- Går ikke for lyntog

Fire felt hele veien ville kostet 30 milliarder kroner.

Finansieringen av nye E 39 mellom Ålgård og Søgne kommer regjeringen tilbake til i sitt forslag til Nasjonal Transportplan. Dette dokumentet legges frem neste måned, sannsynligvis fredag 12. april.

For kort tid siden valgte regjeringen å lekke at den kommer til å gå for snarlig bygging av Rogfast, et undersjøisk tunnelprosjekt til 10 milliarder kroner mellom Randaberg og Vestre Bokn. Dene tunnelen vil være en viktig del av en ferjefri E 39 mellom Kristiansand og Trondheim.

Bortsett fra at Pollestad på NHO-møtet kunne signalisere at det ville komme noe om E 39 Ålgård-Søgne i transportplanen, var han tilbakeholden med lekkasjer fra dokumentet som det blant mange knytter seg stor spenning til. En kanskje ikke veldig uventet opplysning kunne han likevel slippe:

— Vi kommer ikke til å gå for lyntog nå, sa Pollestad.

Fylkesmannen kan få utvidet ansvar

Statssekretæren advarte mot fantasiprosjekter:

— Nå må vi konsentrere oss om prosjektene som er viktige og realiserbare, signaliserte han.

Pollestad kunne videre røpe at regjeringen vil gå inn for enkelte tiltak som forhåpentligvis skal kunne redusere planleggingstiden på veiprosjekter.

— Vi vil heve grensen for når et prosjekt må stortingsbehandles fra dagens 200 til 500 millioner kroner. For en del større veiprosjekter kan det være hensiktsmessig at staten tar seg av planleggingen. Vi vil åpne for en forsøksordning i tre fylker hvor fylkesmannen blir eneste innsigelsesmyndighet. Vi håper å kunne halvere saksbehandlingstiden, sa Pollestad.

Alternative finansieringsmetoder har også vært nevnt som et mulig virkemiddel for å sette fart på enkelte veiutbygginger. En slik alternativ finansieringsmetode er offentlig/privat samarbeid; på politikerspråk kalt OPS.