LILLESAND: — Det er altfor høye tall. Disse ulykkene innebærer store menneskelige lidelser. Vi som sitter i ansvarlige posisjoner kan ikke bare sitte og se på at liv går tapt og mennesker blir kvestet, sier Birkenes-ordfører Arild Windsland til Fædrelandsvennen.

Han mener at det nå bør bygges midtdelere langs hele den drøye 13 kilometer lange veistrekningen.

— Jeg har alltid vært skeptisk til at det bygges midtdelere i stedet for bedre vei, men her er det kanskje det som må til, sier Windsland.

2013: En 18 år gammel kvinne ble drept og en 19 år gammel mann alvorlig skadet da denne bilen havnet i grøfta ved Tveide 14. juli i år. Kvinnen er en av fire personer som har blitt drept langs fylkesveg 402 de siste seks årene. Foto: ernest Boswarva
2012: En mann i 20-årene ble alvorlig skadet etter en utforkjørsel ved Nordbø 17. mai 2012. Føreren av bilen skal ha kjørt i 137 km/t før bilen havnet på et jorde langs en rett strekning. Foto: Morten Boswarva
2011: En 18 år gammel mann omkom i en møteulykke ved Skjerpe i februar 2011. En 29 år gammel mann ble alvorlig skadet i samme ulykke. Foto: Hans Jacob Brekke

Fire drept

De siste seks årene har fire mennesker mistet livet langs fylkesveien mellom Birkenes og Lillesand. I januar 2007 døde en 43 år gammel mann og en 33 år gammel kvinne etter en frontkollisjon ved Knekken i Birkenes. I februar 2011 omkom en 18-åring ved Skjerpe. En 29 år gammel mann ble alvorlig skadet i samme ulykke.

I juli i år døde en 18 år gammel kvinne fra Grimstad da bilen hun satt i traff et tre og ble delt i to. 19-åringen som kjørte ble alvorlig skadet. Til sammen har 25 personer blitt skadet i ulykker de siste seks årene.

Den siste ulykken skjedde torsdag. Da ble en 54 år gammel mc-fører livstruende skadet etter en frontkollisjon på Eikelandssletta.

— Jeg kjenner ikke omstendighetene rundt denne ulykken, så det er farlig å spekulere. Standarden på veien er god, men det virker som en del sjåfører tar store sjanser. Vi jobber hele tiden med holdningsskapende arbeid, men dersom det ikke virker er vi nødt til å vurdere konkrete sikkerhetstiltak, sier Windsland.

Lavere fart og økt kontroll

Ordfører-kollega Arne Thomassen i Lillesand deler Windslands bekymring.

— Det er uhyggelig. Det er en veistrekning hvor veldig mange unge mennesker har mistet livet de siste tiårene. På bakgrunn av disse tallene kan midtdelere være helt nødvendig, sier Thomassen.

Han tar samtidig til orde for lavere fartsgrense og flere kontroller.

— Fartsgrensen har vært for høy. Vi har forsøkt å henvende oss til veivesenet, men jeg synes absolutt at de bør gå en ny runde på dette, sier Thomassen.

Vil ha snittmåling

Ifølge Paal Ove Sodefjed i Trygg Trafikk viser tallene Fædrelandsvennen har innhentet at veistrekningen er blant de mest belastede i Aust-Agder.

— Det er i utgangspunktet en veldig god og oversiktlig vei. Årsaken til ulykkene skyldes ikke kvaliteten, men i mange tilfeller for høy fart etter forholdene. At det skjer så mange ulykker viser at noen ser på denne strekningen som en vei med nesten fri hastighet, sier Sodefjed.

Han er skeptisk til midtdelere, men tror økt overvåkning er det som må til.

— Det bør settes opp strekningsbasert fartsovervåkning, ved at man plasserer en radarboks ved Lillesand og en ved Birkeland. Da kan man få tatt sjåførene som kjører gjennomsnittlig fort langs denne strekningen. Det er synd at man må til med overvåkning for å få folk til å ta vare på sitt eget liv, men det er dette som må til, sier Sodefjed.