KRISTIANSAND: — Det er totalt uakseptabelt at Agderveiene skal ligge på topp i landet med antall ulykker som fører til død og lemlestelse. Lidelsene og de samfunnsmessige kostnader ved dette, står ikke i noe rimelig forhold til prisen ved å ruste opp veien. Det er dette vi må få fram overfor de sentrale myndigheter.Det sa Aud Blattmann (A) etter at Agderrådet, stortingsrepresentanter og folk fra politikk og næringsliv tirsdag drøftet og ble enige om strategien for å få mer penger inn i Nasjonal Transportplan til veier i Agder.- Denne gangen skal vi lykkes, sa Jan Helland-Olsen (A), med referanse til de gangene det ikke har gått i Agders favør, når man har kjempet for noe. Han sier at den totale veiramme som må økes. Det er forutsetningen for at det skal bli mer til Agder. Målet er at bevilgningen til E 18 skal økes fra 39 til 90 millioner.Gruppen som slåss for bedre stamvei på Sørlandet, er fullt innforstått med at jobben må gjøres før departement og regjering sender sitt forslag til Stortinget utpå vårparten. Derfor er strategien at man også vil påvirke byråkrati og embedsverk, som nå utformer forslaget til Nasjonal Transportplan.- Det blir en meget viktig del av jobben, sier Alf-Eivind Ljøstad (KrF), og legger til at samferdselsminister Dag Jostein Fjærvoll (KrF) må bombarderes med informasjon.- På det politiske plan skal vi dessuten gjøre alt som er mulig for å sikre oss støtte og alliansepartnere, sier Helland-Olsen.Agderrådets arbeidsutvalg skal møte lederne for de politiske partiene, og framføre sine argumenter overfor dem. Dessuten skal man møte de finanspolitiske talsmenn for partiene på Stortinget og Agderrådets arbeidsutvalg skal fremme sine synspunkter overfor en samlet samferdselskomite.Aud Blattmann har fått oppgaven med å være kontaktperson for denne møte- og informasjonsrunden. Laila Øygarden (A) har i oppdrag å prøve å sikre Agder støtte fra nabofylkene, som Telemark, Vestfold, Rogaland, Hordaland.Under møtet tirsdag, som foregikk for lukkede dører, foreslo Vidar Kleppe (Frp) folkeavstemning om bomstasjoner på Agder. Han sier at hvis man får et sterkt ja-flertall, vil det veie tungt for øke statlige bevilgninger. Han fikk ikke støtte fra noen andre.- En vanvittig avsporing, sier Aud Blattmann og viser til at saken er ferdigbehandlet lokalt og søknaden om å få opprette bomstasjon i Aust-Agder er sendt. Og Åse Gunhild Woie Duesund (KrF) er enig.- Nå må vi kjempe for at proposisjonen kommer fra regjeringen til Stortinget så fort som mulig og blir behandlet der før Nasjonal Transportplan, sier hun. Også Alf-Eivind Ljøstad (KrF) ser på Kleppe-utspillet som et forsinkende tilbakesteg.