KRISTIANSAND: Statens vegvesens har som kjent foreslått å sette ned fartsgrensen på E18 og E 39 gjennom Agderfylkene. I en høringsuttalelse fra politimesteren i Arendal sås det tvil om en gjennomsnittlig fartsreduksjon uten videre vil resultere i færre ulykker. Ole Petter Parnemann viser til at politiets erfaring er at en rekke ulykker skyldes at førere har kjørt mye

fortere enn gjeldende fartsgrenser. Når det gjelder trafikkanter flest

så mener politimesteren at disse i stor grad respekterer fartsgrensene dersom disse ikke virker urimelig. Å sette ned fartsgrensen fra for eksempel 90 til 80 km/t på en motorvei av god standard, vil etter politimesterens mening kunne føre til at folks respekt for skilting og fartsgrenser vil bli mindre.Videre i høringsuttalelsen fra Ole Petter Parnemann heter det at dersom fartsgrensen på en veistrekning ikke samsvarer med det trafikkantene synes er rimelig, vil det fort kunne resultere i irriterte førere, kødannelser og farlige forbikjøringer.Politiet i Vest-Agder har ennå ikke kommet med noen uttalelse om forslaget om å redusere farten, men ifølge Aftenposten deler heller ikke politimester Ansten Klev i Kristiansand veimyndighetenes tro på at fartsreduksjoner gir færre ulykker. Klev sier at fartsreduksjoner i seg selv ikke hjelper. Han mener det er feil å sette fartsgrensen på 80 km/t på en veistrekning som tåler langt

mer.Sentralt forslag

Overingeniør Pål Endresen ved Aust-Agder veikontor sier at forslaget om å sette ned fartsgrensen ikke er noe lokalt initiativ.— Det er vitenskapelig bevist at det kan utgjøre forskjellen på liv og

død dersom farten senkes fra 90 til 80 km/t eller fra 80 til 70 km/t.

Vi har forpliktet oss til å arbeide for at ingen skal miste livet i trafikken, og da ser vi lavere fartsgrenser som et helt nødvendig virkemiddel. Slik jeg tolker uttalelsen fra politimesteren i Arendal, så er det spesielt på veiene av høy standard at han mener at dagens fartsgrense må beholdes, sier Pål Endresen.