LILLESAND: Dette er hovedpoenget bak et forslag til et prosjekt på Møglestu videregående skole i Lillesand, der man i enkelte fag ønsker å gjøre forsøk med redusert leseplikt for lærerne kombinert med økt elevkontakt og veiledning.Det ble den rene mediestorm mot Møglestu-rektor Geir Ulf Gauslaa i går da det gikk ut en melding — først på NRK Sørlandet og deretter på NTB - om at skolen ønsket å lønne lærerne etter hvor mye arbeid som lå bak hver enkelt undervisningstime. Målet skulle være et mer rettferdig lønnssystem. «Ordningen kan for eksempel innebære at en fysikklærer får mer lønn enn en gymlærer», het det på NTB.- Ingen ned i lønn

— Dette er jo helt feil! Det er ingen som går ned i lønn, sa en lettere fortvilet Gauslaa til Fædrelandsvennen i går ettermiddag.- Det som er poenget er at for eksempel fysikk kan få seks timer i stedet for fem, som er normalen. Læreren får da betalt for seks timer i stedet for fem. Altså får han en større del av sin lønn hentet inn gjennom fysikk enn gjennom andre fag. Så bruker vi eventuelt mindre på et annet fag. Men det er jo ikke slik at noen får mer eller mindre lønn av den grunn. Om en lærer får en time mindre undervisning i ett fag, får vedkommende bare tilsvarende mer i et annet. Alle lærerne får sine timeplaner fullt ut, sier Gauslaa. Han understreker at alt er på et svært tidlig stadium. Først og fremst skal dette bearbeides lokalt. Og blir det for konfliktfylt, så stopper det opp.Får «mentor-tid»

Forslaget er utarbeidet av Gauslaa i samarbeid med Per Sigurd Hundeland og Per Jerstad i klubbstyret i lærerforbundet. Det går ut på at man i enkelte fag vil forsøke med redusert leseplikt for lærerne kombinert med økt elevkontakt og veiledning. Målsettingen er å gjøre læreren mer tilgjengelig for den enkelte elev og samtidig øke lærerens mulighet til tilpasset oppfølging av eleven.Tanken er at lærerne det gjelder skal forplikte seg til fast «mentor-tid» utenom undervisningstiden, slik at elevene kan oppsøke læreren og få hjelp og veiledning. Dette er svært aktuelt i tunge fag som trenger mye forklaringer. En slik veiledning vil også være kjærkommen i prosjektorientert undervisning. Redusert lesetid medfører en mer systematisk oppfølging av hver elev med regelmessige samtaler.Økt motivasjon

Idéskissen tar også sikte på en kvalitetssikring av lærernes arbeid. Blant annet gjennom skriftlige og muntlige evalueringer av undervisningen.- Vi håper med dette å få økt motivasjon og innsats hos elevene, sier Gauslaa.Han understreker at forslaget som nå er lagt fram bare er en skisse som skal bli skikkelig gjennomdrøftet ut over høsten. Eventuell innføring er tenkt gjennomført gradvis - som et pilotprosjekt.