KRISTIANSAND: — Det er for lite trafikk på E 39 i Vest-Agder fra like vest for Kristiansand til Rogalands grense. Det er ikke aktuelt å vurdere firefelts stamvei vest for Søgne i overskuelig fremtid, sier veisjef Andreas Setsaa ved veikontoret i Vest-Agder.Grensen for når veimyndighetene ut fra sitt arbeidsverktøy vurderer firefelts vei, er når årsdøgntrafikken (ÅDT) passerer 10.000. Det vil si at det i snitt året totalt sett kjører 10.000 biler i døgnet forbi et gitt målepunkt.I dag er trafikktettheten på over 10.000 ÅDT på hele strekningen fra Timeneskrysset i Kristiansand til Tangvall i Søgne. Det er imidlertid ingen automatikk i at 10.000 biler ÅDT utløser firefelts motorvei. I så fall skulle det allerede vært firefelts vei også fra Hannevika til Tangvall. Det er det som kjent ikke.Veikontorets prognoser for trafikkutviklingen de nærmeste 25 årene viser at Lunde i Søgne får en økning til over 10.000 ÅDT i løpet av noen få år.Lenger vestover er man ikke i nærheten av å bryte grensen innen 2025 etter de prognosene veikontoret i Vest-Agder har laget.Undermåls

— Det som imidlertid er svært viktig, er at standarden på E 39 rustes opp. Hele 71 prosent av stamveien gjennom Vest-Agder ligger under det vi kaller veinormalstandard. Og det vil si 105 av de 150 kilometerne med stamvei vi har i fylket. Bare 45 kilometer har brukbar standard. Det betyr at det er svært mye å gjøre før vi får en stamvei vi kan være bekjent av i forhold til trafikken som er på veien i dag og trafikkøkningen som ventes å komme, sier Andreas Setsaa.Han viser til at for 10 år siden hadde bare 24 prosent av stamveien i fylket en standard som tilfredsstilte veinormalen. Denne standarden beregnes i forhold til trafikkmengden på de ulike strekningene.- Utbyggingen på begge sider av Flekkefjord, i Kristiansand og gjennom ny bro og tunneler i Mandal har gjort at prosenten har økt noe den siste tiårsperioden. Men som vi skjønner, er det svært langt igjen, sier Setsaa.Øyesletta høyest

I 2025 vil det øst og vest for Mandal være omkring 8500 ÅDT. Prognosen viser at det på Øyesletta i Kvinesdal vil være omkring 8700 ÅDT. Det er det høyeste anslaget på målepunktene mellom Lunde i Søgne og Rogalands grense.Til sammenligning ligger ÅDT-verdiene i Kristiansand langt over. Ved Vollevannet øst for byen er ÅDT 30.000, på Vesterbroa 21.000 mens den er 37.000 ved Falconbridge. Prognosene viser at det vil gå 50.000 biler i døgnet forbi Falconbridge om 25 år. Det henger sammen med at biltrafikken i Kristiansand øker kraftig.