LILLESAND: — I flere runder har vi snakket om å ta vekk det søndre alternativet. Dette føles ikke kontroversielt i det hele tatt, sa Nils Bjelland (V). Og ingen av hans politikerkolleger hadde noe å innvende. Lillesand kommune tilrår dermed at veivesenet prioriterer arbeidet med det nordlige alternativet tettere opp mot de nye industriarealene ved Storemyr.- Hvis politikerne velger det nordre alternativet nå, så er det valgt, sa prosjektleder Thor Inge Nilssen til Fædrelandsvennen i går. Og han er nok rimelig tilfreds med resultatet, selv om veivesenet opprinnelig gikk inn for det søndre, mellom Saint Gobain - tidligere Norton - og de gamle lokalene til Alt Bare Billigere. Med det søndre skrinlagt, blir det enklere å jobbe fremover. - Et engangstilfelle

— At det gjøres på denne måten, er et engangstilfelle. Andre løsninger på E 18 er jo langt mer kontroversielle, sa leder for utvalget, Olav Stålesen (H), etter møtet. - Det har vært stor enighet hele tiden om at det nordre alternativet forbi bedriften er det beste. Vi ønsket bare å få et formelt vedtak på dette. Spesielt er det viktig at denne avkjørselen ved Saint Gobain ikke blir oppfattet som en avkjørsel ned til Lillesand, men til Birkeland og industriområdene. Planutvalget vedtok også at man ønsket at veivesenet skal motta alle høringsuttalelsene, kommentere dem og så legge dem samlet over som et grunnlag for kommunal behandling. Veivesenets folk hadde møtt tallrikt opp i går for å orientere om E 18-planene. De tok for seg strekningen like fra Svennevig via Kaldvell og Gaupemyr, forbi Saint Gobain og videre vestover. Og det blir trolig områdene ved Kaldvell det vil bli mest diskusjon om fremover. Veivesenet jobber både med et dagalternativ og en trasé der veien går i en 2,5 kilometer lang tunnel.Et problem er de store steinmassene som blir frigjort ved veiarbeidet. Arild Syvertsen, konsulent i Unico, anslo fyllmassene til rundt en million kubikkmeter. - Det er en utfordring å bli kvitt disse massene. Det arbeides med et alternativ, et massedeponi like øst for Hauefjell i Kaldvellfjorden. Her kan man eventuelt få til både en småbåthavn og en liten badelagune. Men dette er selvsagt bare på skissestadiet, sa Syvertsen. Et forslag, som nok vil bli langt mer konfliktfylt, er en stor fylling som E 18 kan passere på i Stordalen. Og Gaupemyr-området har trolig kapasitet til å ta en halv million kubikkmeter øst for Lillesand Næringshage - tidligere Gilde Agro.