KRISTIANSAND: — Normalt trimmes motorer opp til 15-30 prosent ekstra ytelse. Noen ganger vil kunder ha dem ytterligere trimmet, og da gjør vi det, for eksempel fra 200 til 300 hestekrefter. Men da må også andre ting ved bilen endres, slik som fjæring og andre ting, sier Vidar Christensen, eieren av Auto Teknikk på Dalane. Dette firmaet er det eneste mellom Bergen og Oslo med fullt utstyrt verksted hvor både nye og gamle biler med elektronisk motorstyring kan trimmes. {ndash} En vanlig bensinmotor kan normalt få økt effekt med 15 prosent, mens en turbomotor kan få økt den med 30 prosent. Dette gjør at bilen blir sprekere, sterkere og med et betydelig økt dreiemoment, sier Christensen. {ndash} Mange ulykker skjer ved forbikjøring fordi motoren har for liten kraft til å komme forbi fort nok, sier Christensen. Jevnt tilsigHan forteller at firmaet har stort trykk fra folk som ønsker å trimme opp bilene sine. {ndash} Vi har jevnt sig over hele året. Selges det mange brukte og bruktimporterte biler, får vi ekstra mye å gjøre. 80 prosent av bilene som gjør dette, er biler med turbodiesel. Da får du en bil som lystrer gassen, sparer brensel og som ikke har turboforsinkelsen, sier Christensen.{ndash} En Cosworth-motor kan ha 270-280 hestekrefter på gata, men kan trimmes til nesten 400 på racing. På de ekstreme bilene får du i realiteten det du vil ha, forteller han. Christensen sier det er dreiemomentet i motoren som teller. Det er der kraften ligger, det som gjør at bilen skyter fart. Kundens ansvarVidar Christensen sier det ikke er hans oppgave å fortelle myndighetene om at biler har fått økt effekten. {ndash} Vi skriver alltid på regningen at kunden selv plikter å si fra til Tollvesenet, slik at den rette avgiften blir belastet bileieren. Vi får henvendelse fra Tollvesenet noen ganger hvor de ber om opplysninger, men kan ikke opplyse om dette av hensyn til taushetsplikten overfor kundene, sier han.Endrer hjernenTrimming av motorer er elektronikk fra ende til annen. Det handler om å endre den elektroniske varen som lagt inn i hjernen på bilen, eller ECU {ndash} electronic control unit, som det heter.{ndash} Også på eldre motorer er det meste elektronisk, men der må vi gjøre en loddingsoperasjon i tillegg inne i hjernen. I biler produsert de siste to-tre årene, kan vi gjøre direkte programmering via selskapet Superchip i England, sier Christensen.Han forteller at folk trimmer motorene fordi de er laget standard for å brukes alle steder i verden. Samtidig er potensialet i motoren betydelig større. Før kostet det 20.000 til 30.000 kroner å trimme en motor. I dag er prisen under 5000 kroner{ndash} Utrolig kraftAuto Teknikk tester også racing-motorer i bremsebenken de har. Fra et kontrollrom med et sju centimeter tykt glass, kan en motor presses til det ytterste. {ndash} Da er det så det står et rødt rør bak motoren, og en utrolig kraft settes i sving, forklarer Christensen som understreker at dette ikke gjøres med «normal» trimming av motorer. svein.versland@fedrelandsvennen.no