KRISTIANSAND: — Vi ser særdeles alvorlig på hendelsen, sier Per Harald Pedersen, fungerende flysikkerhetsdirektør i Avinor.De to passasjerflyene var lørdag ved 13.30-tiden på kollisjonskurs over Svensheia i Søgne. En Airbus 330 fra SAS med 255 passasjerer og 13 besetningsmedlemmer lå på kryssende kurs med et Fokker 70 fra KLM med 76 passasjerer og en besetning på fire.SAS-maskinen var på vei fra Kastrup i København til Washington, mens KLM-flyet var på vei fra Trondheim til Amsterdam.Ifølge VG oppdaget ikke kontrollsentralen i Røyken at flyene var på kryssende kurs. Den katastrofale ulykken ble avverget ved at alarmsystemet TCAS (Traffic Collision Avoidance System) slo inn og advarte pilotene.- TCAS slår inn når flyene er nærmere enn åtte kilometer. TCAS er et av de siste sikkerhetssystemer som trer i kraft for å hindre en ulykke, forklarer Pedersen.TCAS ligger om bord på hvert av flyene. Når flyene kommer for nær hverandre, får pilotene en ordre om at den ene stiger 100 meter, mens den andre synker 100 meter for å skape en trygg avstand. Alarmen utløses automatisk, og pilotene er pålagt å følge ordrene fra systemet. - Skal ikke skje

— Det skal ikke skje at denne alarmen skal måtte gå av, sa Geir Ingebrethsen, underdirektør i Luftfartstilsynets flysikringsseksjon til VG i går.Avinor har et lignende system koblet til sine bakkeradarer som skal slå inn før TCAS, men Pedersen vil ikke kommentere om bakkekontrollen ikke oppdaget at flyene var på kryssende kurs.- Vi skal avlegge rapport til Havarikommisjonen, og vi har også satt ned et internt granskningsutvalg. De skal få alle fakta på bordet, og jeg vil ikke kommentere denne påstanden før dette er gjort, sier Pedersen.Ifølge VG skal KLM-maskinen ha vært synlig fra SAS-maskinen. Flyene var i 34.000 fots høyde, med rundt 90 graders vinkel på hverandre.Pedersen bekrefter at flyene var nærmere enn åtte kilometer da TCAS slo inn. Med en marsjfart på 800 kilometer i timen hadde pilotene maksimalt rundt 35 sekunder på å unngå katastrofen.- Dette går svært fort, sier Pedersen.- Hvor farlig var dette for passasjerene?- Det blir spekulasjoner, men siden vi karakteriserer dette som en alvorlig hendelse, ser vi at dette kunne ha utviklet seg til en meget farlig situasjon, forklarer Pedersen.Pedersen forteller at Avinor har beregnet at krysningspunktet mellom flyene lå rett over Svensheia i Søgne.På Svensheia ligger det Pedersen karakteriserer som et meget avansert radiofyr som flyene bruker til navigasjon. Flere flytrekk, eller flyhovedveier, går over dette «fyret». Dette er et vanlig krysningspunkt for fly som skal fra Danmark og Tyskland til USA, og fly som kommer fra London og Benelux-landene. Daglig passerer mellom 100 til 150 fly over Svensheia.Ifølge Pedersen har det skjedd en gang tidligere at TCAS-alarmen har blitt utløst i to fly som var på kryssende kurs over Svensheia. Dette skal ha vært på siste halvdel av 90-tallet. Avinors ansvar

Avinor har tatt kopi av radarbildene i tidsrommet før og etter hendelsen. Sammen med lydbåndopptak av samtalen mellom pilotene og kontrollsentralen i Røyken er disse nå nedlåst i påvente av granskningen.Kerstin Edenby-Stross er kommunikasjonsansvarlig i SAS International, som opererer alle interkontinentale ruter til SAS.- Dette skal ikke skje, og vi ser svært alvorlig på hendelsen. Samtidig er det Avinors ansvar å sørge for at flyene har riktig høyde, påpeker Edenby-Stross.SAS avventer rapport fra sin kaptein om nestenulykken.