VALLE: — Jeg tror ikke folk flest vet hvor stort dette er, og hvor vanskelig det er å få til, sier leder i Bykle og Valle kunstlag, Ånund K. Homme.Han er initiativtakeren som sjarmerte både museumsbestyrer Anne Stella Karlsdottir og Aschehoug-forlegger William Nygaard til å tenne på tanken om teppekunst. Det er nemlig Aschehoug som eier Moseids møysommelige sømarbeid, «De fire årstider», som nå er deponert på Setesdalsmuseet for fem år, med opsjon på ytterligere fem. Det gir museumspublikummet en unik sjanse til å skue lokal tekstilkunst som tidligere har vært utstilt blant annet i Bayeux i Frankrike.- Jeg tror ikke vi har hatt noe liknende her i kunstverkforstand, sier museumspedagog Monika Antun.- Det er spennende å løfte fram Moseid i lyset, og er noe annet enn de tradisjonelle utstillingene vi har her. Multikunstner

For mange er bildekunstner Torvald Kildal Moseid (1917-2000) fra Byglandsfjord relativt ukjent, mens han i flere fagkretser er både velkjent og anerkjent for sine arbeider med keramikk, tre, glass og ikke minst tekstil. Setesdalsmuseet ønsker nå å ha Moseid og hans kunst i fokus i årene fremover.- Det er publisert svært lite om Moseid, og vi vil gjerne lære oss mer om ham, understreker Karlsdottir.- Til høsten håper vi å få til en seminarrekke, og etter hvert vil vi gjerne se nærmere på Moseids andre kunstneriske uttrykk.Tekstilkunstneren rakk å ferdigstille hele tre broderte friser på over 50 meter lengde. Foruten «De fire årstider», som han jobbet med mellom 1965 og 1977, er også «Draumkvedet» og «Orfeus og Euridike» velkjente i kunstkretser. Ombygging

Etter at det ble klart at Setesdalsmuseet oppfylte Aschehougs krav til sikring og oppbevaring, har det vært hektisk aktivitet ved museet for å gjøre om toppetasjen til sin utstrakte utstillingsstjerne. Vaktmester Marton Laksesvela har hatt jobben med å bygge en lang nok monter til frisen.- Det var en heftig jobb sånn sett, men spennende, sier Laksesvela.- Det var en utfordring både å få plass inne i rommet, og samtidig å plassere frisen så den skulle bli sett.Pleksiglass og trematerialer til 60.000 kroner måtte til for å sikre det broderte bildebåndet mot støv og slitasje. Resultatet er en lang labyrint som åler seg langs museumslokalet. Første publikummere

Bare kort tid etter åpningen, dukket en gruppe motorentusiaster fra Storbritannia opp, klare til å beskue broderiet. - Vi er fra Thames Valley Group of the TR-Register, forteller bilentusiast Geoff Gay fra Surrey, som innrømmer at det ikke var Moseids frise alene som hadde fristet til norgesturné via Valle.Anne Stella Karlsdottir håper alle besøkende vil få glede av Setesdalsmuseets siste utstillingstilskudd.- Jeg håper frisen blir til stor glede for innbyggerne og dem som besøker oss, understreker museumsbestyeren, som ikke utelukker at flere langstrakte lokalkunstverk kan komme «hjem» til Setesdal i tiden framover.