Båtsesongen er under oppseiling, og for mange er den første pilsen til sjøs et klart sommertegn. Samtidig frykter politiet og redningsselskapet rekordmange ulykker til sjøs der alkohol er inne i bildet.

— Vi ser ingen grunn til at det skal være forskjell på promillegrense til lands og til vanns. Altså en grense på 0,2, sier medlem av parlamentarisk leder i KrF, Ingebrigt S. Søfonn til Nettavisen.

Lovforslag

Grensen oppad er i dag 0,8 for lystbåtførere, noe som for de aller fleste vil si at én pils i båten er greit.

— Personlig finner jeg det ikke urimelig at promillegrensa i båt er den samme som i bil. Vi ser at ruspåvirkede førere står bak en stor andel av ulykkene til sjøs, sier stortingsrepresentant, Gunn Olsen (Ap) til Nettavisen.

Olsen tror et lovforslag kan bli fremmet i forbindelse med forslag om obligatorisk båtførerprøve.

Hører ikke sammen

— Alkohol og båtkjøring hører ikke sammen, mener Vidar Lorentzen, formann i Kristiansand Motorbåtklubb.

Selve debatten om hvor grensen bør gå har ikke vært oppe til debatt i klubben. Formannen mener imidlertid ikke debatten bør handle om hvor langt man kan tøye grensene, men hva som er trygg oppførsel når man ferdes på sjøen.

— Sjøsikkerhet er jo et viktig moment i formålsparagrafen til båtklubben, og vi ønsker å ha fokus på sikkerhet på sjøen. Man bør nok tenke seg nøye om før man inntar den ene pilsen hvis man skal kjøre båt, sier Lorentzen.

DISKUTÉR: Bør det være samme grense til sjøs som på veien?