MOLDE: Selskapet begrunner avgjørelsen med at det ikke foreligger rettslig pålegg om heving fra noen lovlig myndighet, og at selskapet av den grunn ikke kan dekke utgiftene en heving vil koste selv om dette skulle være teknisk mulig.

Rederiet Bourbon Offshore er forsikret av Gard for rettslig ansvar.

– Ikke overraskende

– Konklusjonen er ikke overraskende, sier administrerende direktør Trond Myklebust i Bourbon Offshore til NTB.

Han opplyser at rederiet vil snakke med de pårørende om hva de mener. I tillegg vil rederiet gå i dialog med undersøkelseskommisjonen om hvorvidt den finner en heving ønskelig av etterforskningsmessige grunner.

– Det vi har fått en klar forståelse av, er at en heving denne sommeren er uaktuelt. Dersom skipet skal heves, blir det ikke før neste sommer, sier Myklebust.

Han sier at det foreløpig ikke har kommet reaksjoner fra de pårørende til de savnede etter forliset på avgjørelsen om ikke å heve skipet.

Teknisk vanskelig

I tillegg til den økonomiske siden av saken, vurderer Gard en heving som teknisk vanskelig. De tekniske utfordringene knyttet til en heving har vært vurdert av London Offshore Consultants (LOC). Deres konklusjoner er at fartøyet ligger på 1.100 meters dyp i et havområde som er utsatt for vanskelige vind-, bølge— og strømforhold.

Det største havdypet som noe skip tidligere er blitt hevet fra er ca. 600 meter. Dette skipet var mye mindre og lettere enn «Bourbon Dolphin».

Enormt trykk

Det enorme vanntrykket på så store dyp gjør operasjonen ekstra vanskelig.

«Bourbon Dolphin» kantret 12. april under ankerhåndtering for riggen «Transocean Rather» 85 nautiske mil (157 kilometer) nordvest for Shetland. Tre dager senere sank fartøyet.

Av mannskapet på 15 ble sju berget, tre ble funnet døde og fem fulgte trolig skipet til bunns.