KRISTIANSAND: — Jeg synes det er helt fantastisk, og et kjempebra tiltak. Jeg har en gammel sykkel stående hjemme, men den er ikke så trygg lenger, så dette passet ypperlig, sier mediekonsulenten til fvn.no.

I fjor ble det besluttet å bygge ut pakkeriet på Fiskåtangen, hvor Fædrelandsvennen holder til. Byggeplanene ville innebære at flere av parkeringsplasser ville være utilgjengelige under byggeaktiviteten. Denne situasjonen første avisledelsen på sporet av en "Kom i form" -kampanje, som skulle motivere ansatte til å la bilen stå, og øke aktivitetsnivået.

Resultatet ble 144 påmeldte av omkring 250 ansatte. 33 ansatte har falt av siden kampanjens oppstart.

Den store gulroten har hele tiden vært hybridsykkelen, som i disse dager blir utdelt.

— I tillegg til at man kommer i form, er det veldig sosialt, og du blir kjent med kolleger i andre avdelinger, mener Andersen.

— Det store spørsmålet er jo om du har kommet i form?

— Ja, jeg er blitt sprek som bare rakkeren, flirer Andersen, og legger til:

— Nå er jo utfordringen å fortsatt holde seg i form, selv om kampanjen avsluttes. For min del vil jeg prøve å få rutine på å sykle til jobb, sier Andersen.

I løpet av kampanjeperioden, er 23 fellesarrangement gjennomført. Det er blant annet satt opp gåturer, løpeturer, sykkeltur, spinning, aerobic og familieturer. På arrangementene har det deltatt mellom fem og hundre personer.

Tall fra bedriften viser at antall ansatte som driver organisert trening, har økt fra 35 til 70 personer. Dette tallet refererer til antall søknader om treningsstøtte. Sykefraværet har også gått ørlite ned i år sammenlignet med fjoråret.