Se video fra TV Sør

VENNESLA: Fra høsten må norske skoleelever ta i bruk PC’er og IT i undervisninga, selv om det strider mot deres religiøse overbevisning.

— Vi ønsker å finne en løsning på dette som allle kan akseptere, sier rektor ved Samkom skole, Per-Erik Malterudbakken, til fvn.no.

Han er rektor for 9 av de 15 elevene som er berørt av saken. Det er tyske familier med sterk religiøs forankring som har fått fritak fra pc, tv, film og video for sine barn, da bruk av slike hjelpemidler strider mot deres religiøse overbevisning.

De resterende barna er elever ved Vennesla Ungdomsskole.

Like muligheter - Det er levende bilder på en skjerm som er problemet, etter det jeg har oppfattet, men vi forsøker å formidle til foreldrene at det går an å lære å bruke en pc uten å være i kontakt med internett og videobilder.

Han er opptatt av at de involverte barna skal få like muligheter som sine medelever til å mestre fremtiden.

— Hvordan skal de oppleve verden fremover, skolesituasjon og etter hvert jobbsituasjon? Det er jeg opptatt av, og jeg er positivt innstilt til å finne en løsning som begge parter kan leve godt med, sier Malterudbakken.

— Men vi kan ikke tvinge noen.

Dyret i Åpenbaringen I mai skrev Fædrelandsvennen om gruppen av tyske foreldre som fikk barna sine fritatt for undervisning der pc og tv var i bruk. I søknaden henviste da foreldrene til de delene av Johannes Åpenbaring der det står om dyret som skal forføre menneskene i de siste tider.

Utdrag fra Johannes Åpenbaring kapittel 13, vers 11-15:

...Og jeg så et annet dyr stige opp av jorden. (...) Det forfører dem som bor på jorden, med tegnene det får gjøre i dyrets tjeneste. Og det sier til jordens folk at de skal lage et bilde til ære for dyret – det som var såret med sverd, men livnet til igjen. Det fikk makt til å blåse liv i dyrets bilde, så det kunne tale, og til å få drept alle som ikke tilba dyrets bilde. Det tvinger alle – små og store, rike og fattige, frie og slaver – til å ha et merke på sin høyre hånd eller på pannen.

— Vi tenkte lenge over hva dette kunne bety. Etter nøye vurdering kom vi til den konklusjonen at Johannes så den multimediale utviklingen allerede for nesten 2000 år siden, skrev et foreldrepar i et brev til skolen tidligere i år.

De skriver også at hele "oppfinnelsen er satanisk inspirert" og mener derfor at diskusjonen om "godt eller dårlig innhold" ikke er relevant.

Fvn.no har tirsdag vært i kontakt med ett av de tyske foreldreparene, men de ønsker kategorisk ikke å uttale seg til pressen.